• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical study on teaching and learning in multiplicative conceptial field in elementary school arithmetic and junior high school mathematics

Research Project

Project/Area Number 24531098
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

ICHIKAWA Hiraku  山形大学, 教育文化学部, 准教授 (20624745)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TABATA Teruhiko  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (80344745)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NAKAMURA Kouichi  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80225218)
Research Collaborator TAKAHASHI Takeo  
ONO Yusuke  
NARISAWA Yukari  
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords乗法概念領域 / 比例的推論 / 教育学 / 教科教育学 / 数学教育学
Outline of Final Research Achievements

We attempted to clarify how “assuming proportion and multiplying and dividing” starts to be recognized in the child. As a result, we found one process regarding “how the multiplicative proportion of the decimal proportion is recognized with the way multiplicative proportion and divided equal proportion functions”. Furthermore, by specifying that there is a reality of the divided equal proportion in the range of integers being not recognized, we considered that focusing on “homogeneity” is important. Along with that, the subject with a minute framework for further analysis and examination for focusing on the homogeneity.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 比と比例式の学習指導に関する一考察2014

    • Author(s)
      小野雄祐 田端輝彦 市川啓 高橋丈夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会会誌 数学教育論究

      Volume: 第96巻 Pages: 41-48

    • NAID

      130008019188

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 割合の導入時における比例関係の顕在化に関する一考察2014

    • Author(s)
      高橋丈夫 田端輝彦 市川啓
    • Journal Title

      日本数学教育学会会誌 算数教育

      Volume: 第96巻 Pages: 4-15

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 等分除の意味の拡張 -「おもひでぽろぽろ」の教材化-2014

    • Author(s)
      成澤結香里 市川啓
    • Journal Title

      日本数学教育学会会誌

      Volume: 第96巻 Pages: 49-49

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学び合いを支える教材研究-包含除の拡張場面における小数倍の学習の教材研究-2014

    • Author(s)
      市川啓
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 通巻522号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 割合の導入時における比例関係の顕在化に関する一考察 -同じ割合の数対を作ることを通して-2014

    • Author(s)
      高橋丈夫 田端輝彦 市川啓
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第96巻 第4号 Pages: 4-15

    • NAID

      110009810664

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 倍概念の進展を促す学習指導 -第4学年において、小数で割合を表すことの学習指導に焦点をあてて-2013

    • Author(s)
      成澤結香里 市川啓
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第9巻 臨時増刊 Pages: 80-80

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 均質性の意識化を意図した授業に関する考察2013

    • Author(s)
      市川啓
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 44号 Pages: 58-73

    • NAID

      120006860562

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比例的推論の進展に関する考察:第6学年における除法を乗法で表す学習指導に焦点をあてて2012

    • Author(s)
      市川啓
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第1巻 Pages: 485-490

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比例式の指導に関する一考察-小学校算数と中学校数学を接続する視点から見て-2012

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第2巻 Pages: 641-646

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「反比例」の指導に関する一考察2012

    • Author(s)
      高橋丈夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第1巻 Pages: 221-226

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 比と比例式の学習指導に関する一考察2014

    • Author(s)
      小野雄祐 田端輝彦 市川啓 高橋丈夫
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 等分除の意味の拡張 -「おもひでぽろぽろ」の教材化-2014

    • Author(s)
      成澤結香里 市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      米子松蔭高等学校(鳥取県米子市))
    • Year and Date
      2014-07-31 – 2014-08-02
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 倍概念の進展を促す学習指導 -第4学年において、小数で割合を表すことの学習指導に焦点をあてて-2013

    • Author(s)
      成澤結香里 市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 比例的推論の進展に関する考察:第6学年における除法を乗法で表す学習指導に焦点をあてて2012

    • Author(s)
      市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 比例式の指導に関する一考察-小学校算数と中学校数学を接続する視点から見て-2012

    • Author(s)
      田端輝彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「反比例」の指導に関する一考察2012

    • Author(s)
      高橋丈夫
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校卒業期における中学校との接続を意図した算数的活動 ~比例関係を強調した速さの実践を通して~

    • Author(s)
      市川啓 成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 等分除の拡張の試み:ジブリ映画「おもひでぽろぽろ」の教材化

    • Author(s)
      市川啓 成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Place of Presentation
      東北女子大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校1年生における比例的推論の進展を意図した学習指導-小中の円滑な接続を目指して-

    • Author(s)
      市川啓
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Place of Presentation
      福島県飯坂温泉あづま荘
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「均質性の仮定」に関する考察-小学校4年生を対象にした実験授業に基づいて-

    • Author(s)
      市川啓
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Place of Presentation
      秋田大学教育文化学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi