• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Innovation of Environmental Citizenship Education in Social Studies from the Viewpoint of "Skill"

Research Project

Project/Area Number 24531118
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

MIZUYAMA Mitsuharu  京都教育大学, 教育学部, 教授 (80303923)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOSHIMURA Kotaro  宮崎大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (00270265)
OGIHARA Akira  三重大学, 教育学部, 教授 (70378280)
HIGUCHI Tomiko  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (80402981)
Research Collaborator HASHIMOTO Yoshio  京都文教大学, 臨床心理学部, 准教授 (50709540)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords社会科教育 / 環境教育 / シティズンシップ教育 / リテラシー / スキル / 技能 / 国際情報交換(オーアウトラリア:連合王国) / 国際情報交換(オーストラリア,連合王国)
Outline of Final Research Achievements

For the innovation of environmental citizenship education in social studies, attention was paid to the "skill" that was an essential element of citizenship and its fostering. And not only examination of the idea, but also the development of teaching materials was achieved.
Firstly, lesson process for the social formation aiming at fostering citizenship and the skill model fostered by that learning process were shown hypothetically. Secondary, from a pedagogic point of view, relations of literacy and competency of OECD and UNESCO and the skills of citizenship were considered critically. Thirdly, from a global viewpoint, food-agriculture education of California in the U.S.A and the national curriculum reform of Australia were considered. Finally, lesson which assumed "the issue of debris handling resulting from the East Japan great earthquake disaster" as a concrete teaching material was constructed.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (15 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 3 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] シティズンシップの視点から見た道徳性の教育2015

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 15 Pages: 43-51

    • NAID

      120006397564

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ユネスコにおけるリテラシー調査LAMPの開発:OECDの国際比較調査との関係に着目して2015

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 126 Pages: 57-72

    • NAID

      120006397466

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育におけるシティズンシップ教育がめざすもの2014

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      J-CEFNEWS

      Volume: 3 Pages: 10-11

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] (これからの社会科教育に望むもの)市民的資質をどう教え,どう評価するか2014

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      社会科navi

      Volume: 8 Pages: 1-2

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] エネルギーデモクラシーのための教育の枠組みを考える(III)-(その1)カリキュラム試案「ローカル・中学校」の視点から-2014

    • Author(s)
      水山光春,橋本祥夫,田中曜次,坂田良久,津村正樹,溝部卓司
    • Journal Title

      京都教育大学環境教育研究年報

      Volume: 第22号 Pages: 1-15

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの思考の可視化のための共有ボードの活用―授業実践におけるホワイトボードをはじめとする共有機器の有効性ー2014

    • Author(s)
      井上美鈴,平島和雄,平岡信之,若松俊介,樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 第14号 Pages: 109-118

    • NAID

      120006397439

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 野蛮人にならないために 野蛮人をつくらないために2013

    • Author(s)
      荻原彰
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 37(3) Pages: 268-269

    • NAID

      110009684969

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 状況に根ざしたリテラシーズ』論における『ローカル』概念ーD.バートンのエコロジカル・アプローチに焦点をあててー2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 123 Pages: 47-62

    • NAID

      120006397284

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスのCitizenship Education2013

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      指導と評価(日本教育評価研究会)

      Volume: 699号 Pages: 22-24

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] スキルの育成を視点としたシティズンシップ教育活性化の検討(II)2013

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 第13号 Pages: 33-42

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] エネルギー・デモクラシーのための教育の枠組みを考える(II)-(その1)市民力の構造-2013

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      京都教育大学環境教育研究年報

      Volume: 第21号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 京都教育大学における教員養成カリキュラムの歴史 -師範学校の時代-2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学平成24年度 教育改革・改善プロジェクト経費研究成果報告書

      Volume: 平成24年度 Pages: 44-49

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「状況に根ざしたリテラシーズ」論における「ローカル」概念―D.バートンのエコロジカル・アプローチに焦点をあてて―2013

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 第123号 Pages: 1-17

    • NAID

      120006397284

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 小中一貫教育現場への問題提起-「確かな学力」概念に則しつつ、学力向上方針を問う-2013

    • Author(s)
      吉村功太郎(他6名)
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 第28号 Pages: 83-108

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育が目ざすもの2012

    • Author(s)
      水山光春
    • Journal Title

      教育研究(初等教育研究会)

      Volume: NO.1330 Pages: 22-25

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ学部教育におけるProblem-Based Learningの手法-医学部型PBLからハイブリッド型PBLへ2014

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Education for Energy Democracy -Through an Experimental Class about the Issue of Radioactive Polluted Debris Processing after the East Japan Great Earthquake Disaster-2014

    • Author(s)
      Mitsuharu MIZUYAMA,
    • Organizer
      The 10th Inetrnational Conference on Citizenship and Teacher Education
    • Place of Presentation
      Birmingham University(UK)
    • Year and Date
      2014-07-17 – 2014-07-19
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] How to realize the Future that Citizenship Education Creates?

    • Author(s)
      Mitsuharu Mizuyama
    • Organizer
      Invited Seminar on citizenship education: Challenges of Nationalism & Globalization
    • Place of Presentation
      Hong Kong Institute of Education
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 環境教育における市民性の教育-自律した市民の育成と社会参加-

    • Author(s)
      水山光春
    • Organizer
      日本環境教育学会関西支部大会
    • Place of Presentation
      京都市環境保全活動センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] プロジェクト研究 環境教育の制度化

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本環境教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] デラウェア大学におけるPBLの展開

    • Author(s)
      荻原彰
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学習評価をめぐる新しい動向―『真正の評価』論にもとづくパフォーマンス評価―

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      英語授業研究学会
    • Place of Presentation
      大阪商業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい時代に求められる能力とは-『ポスト近代』社会と学校教育-

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      日本化学会関西支部
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] リテラシーをとらえる新たな枠組みーOECDのPIAAC

    • Author(s)
      樋口とみ子
    • Organizer
      教育目標・ 評価学会
    • Place of Presentation
      滋賀大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] エネルギーデモクラシーのための教育(II)-「市民力モデル」と授業プランの開発-

    • Author(s)
      水山光春・田中 曜次・橋本祥夫
    • Organizer
      日本社会科教育学会第62回全国研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 日本教職員組合全国教育研究集会レポートに見られる日本の環境教育・公害教育の特徴

    • Author(s)
      萩原彰
    • Organizer
      日本環境教育学会第23回大会(東京)
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] シティズンシップ教育で創る学校の未来(第1章第3節「世界のシティズンシップ教育」)2015

    • Author(s)
      水山光春(他20名)
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 環境教育辞典2014

    • Author(s)
      水山光春,荻原彰(他89名)
    • Total Pages
      341
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] テキスト公民教育2013

    • Author(s)
      山根栄次・水山光春 他52名
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      第一学習社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] やわらかアカデミズムシリーズ『よくわかる環境教育』2013

    • Author(s)
      水山光春(編)
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 環境教育辞典2013

    • Author(s)
      阿部治・荻原彰 他89名
    • Total Pages
      341
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「第3章5 総合的学習とシティズンシップ教育」『生活科・総合的学習の理論と実践』2013

    • Author(s)
      水山光春(京都教育大学教育支援センター「生活科・総合的学習」研究会編)
    • Publisher
      東京教学社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「生活科・総合的学習の教育方法学的意義」「評価はどうあるべきか」『生活科・総合的学習の理論と実践』2013

    • Author(s)
      樋口とみ子(京都教育大学教育支援センター「生活科・総合的学習」研究会編)
    • Publisher
      東京教学社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「第6章 美郷科カリキュラムが提起するもの」『小中一貫・連携教育の理念と実践-「美郷科カリキュラム」の実践』2013

    • Author(s)
      吉村功太郎(宮崎大学小中一貫教育支援研究プロジェクト 編)
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi