• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A development and a validation of the public comprehensive curriculum and self-evaluation method in Wordorf schools in Japan

Research Project

Project/Area Number 24531209
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

YOSHIDA ATSUHIKO  大阪府立大学, 人間社会学部, 教授 (20210677)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) IMAI SHIGETAKA  青山学院大学, 文学部, 教授 (80160026)
NISHIHIRA TADASHI  京都大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90228205)
NISHIMURA TAKUO  奈良女子大学, 文学部, 教授 (10228223)
NAGATA YOSHIYUKI  聖心女子大学, 文学部, 教授 (20280513)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsシュタイナー学校 / オルタナティブ教育 / ホリスティック教育 / 多様な学び保障法 / ESD / 総合的学習 / 公共性 / 質保証 / 教育学 / 多様な教育機会確保法(案) / 質保障 / 国際情報交換 / ニュージーランド
Outline of Final Research Achievements

(1) Overview of the current stages of Waldorf-Steiner Schools (7 schools) in Japan. (2) Inquiry on the role and function of the Japan Waldorf School Society as an accreditation organization with self-evaluation systems. (3) Developing a model curriculum of Waldorf-Steiner Education inspiring the public school system. (4) Analysis on the newly defined guidelines developed by the International Waldorf Education Movement. (5) Preliminary research on graduates from Steiner Schools in Japan. (6) Quantitative research on the current status of alternative schools in Japan, and action research to develop legal systems for alternative education.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (57 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 1 results) Presentation (21 results) (of which Invited: 10 results) Book (17 results)

  • [Journal Article] 「ライフヒストリー、アイデンティティ、ジェネレイショナル・サイクル:E.H.エリクソンの理論地平から」2015

    • Author(s)
      西平直
    • Journal Title

      『臨床ナラティヴアプローチ:協働報告』

      Volume: なし Pages: 7-23

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「現場というテクスト、テクストという現場」2015

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 111 Pages: 38-45

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「「ESDに関するあいち・なごや宣言」を読み解く : 「国連ESDの10年」の成果と課題」2015

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      『国際理解教育』

      Volume: 21 Pages: 108-116

    • NAID

      40020516563

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ESDの真髄と日本の課題 : ホリスティックな教育デザインの必要性」2015

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      『教育展望』

      Volume: 61(7) Pages: 31-35

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ブーバーの対話哲学とシュタイナー学校の教育現実」2015

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      『理想』

      Volume: 694 Pages: 13-29

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「多様な学びを保障することの課題と意義―その法制化へ向けた検討を通して―」2015

    • Author(s)
      吉田敦彦・森岡次郎
    • Journal Title

      『ホリスティック教育研究』

      Volume: 18 Pages: 68-81

    • NAID

      40020478552

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「「ジェネレイショナル・ケア」の危機と「不生」のゼロポイント:教育・臨床・哲学のフィールド」2015

    • Author(s)
      西平直
    • Journal Title

      『理想』

      Volume: 694 Pages: 2-12

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ポスト「国連持続可能な開発のための教育の10年」におけるESDのモニタリング・評価の課題―国内外の評価枠組みに関する批判的検討―」2015

    • Author(s)
      永田佳之・曽我幸代
    • Journal Title

      『聖心女子大学論叢』

      Volume: 124 Pages: 42-88

    • NAID

      40020345430

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「Can We Find an Alternative to Mainstream of Modern Education in the Idea of the Kyoto School?」2015

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      『臨床教育人間学』

      Volume: 13 Pages: 46-55

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「子どもと学び 多様な学び保障による「学習権2本立て制度」へ」2014

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      『子どもの権利研究』

      Volume: 25 Pages: 39-42

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ドイツのホリスティックな幼小接続について」2014

    • Author(s)
      今井重孝
    • Journal Title

      『青山学院大学教育学会紀要 教育研究』

      Volume: 58 Pages: 19-30

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「グローバル化時代に求められる教育とは:〈他者を変える教育〉から〈自己が変わり、社会が変わる学習〉へ」2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      『信濃教育』

      Volume: 1526 Pages: 1-12

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「サステイナビリティといのちの教育―ホリスティック教育の観点から」2014

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      『「エコ・フィロソフィ」研究-別冊』(東洋大学「エコ・フィロソフィ」学際研究イニシアティブ編)

      Volume: 8 Pages: 119-128

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「あすの教育 大阪府立大の吉田敦彦教授に聞く シュタイナー学校を水先案内役に」2013

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Journal Title

      『内外教育』

      Volume: 6325 Pages: 2-3

    • NAID

      40019613570

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ジェネレイショナル・サイクル:先行世代との円環・後続世代との円環」2013

    • Author(s)
      西平直
    • Journal Title

      『円環する教育のコラボレーション』

      Volume: ― Pages: 80-92

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シュタイナー教育に学ぶ2012

    • Author(s)
      今井重孝
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 2012年9月号 Pages: 107-111

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] ESDの実践へと導く四つのアプローチ : 日本におけるグッド・プラクティスからの示唆2012

    • Author(s)
      永田佳之
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 18 Pages: 44-51

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床の知・科学の知・書物の知-ブラインドウォークの体験から2012

    • Author(s)
      西平直
    • Journal Title

      日本仏教教育学研究

      Volume: 20 Pages: 7-20

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] あえてシュタイナーのシラー論を語ってみる――「美と教育」試論への一つの試み2012

    • Author(s)
      西村拓生
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 21 Pages: 45-66

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「教育の多様性の大切さについて」2016

    • Author(s)
      今井重孝
    • Organizer
      第12回リーベスタイル研究発表大会
    • Place of Presentation
      おひさま保育園(岐阜県瑞穂市)
    • Year and Date
      2016-02-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「オルタナティブスクールの現状と課題―オルタナティブスクール実態調査から―」2016

    • Author(s)
      吉田敦彦・橋本あかね・藤根雅之
    • Organizer
      第3回多様な学び実践研究フォーラム&第8回JDEC日本フリースクール大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学戸山キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-02-07
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「変容型発達段階論に基づく道徳教育について」2015

    • Author(s)
      今井重孝
    • Organizer
      臨床教育人間学会第16回カンファレンス
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「「ESDの10年」は変容をもたらしたか―日本のESDをめぐる5つの神話―」2015

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      日本環境教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学桜山キャンパス(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「「ESDの10年」をとらえ直す―批判的思考と創造的思考で読み解く「ユネスコスクール宣言」等―」」2015

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      中央大学多摩キャンパス(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「現在の幼児教育改革とその対応~シュタイナーの社会論の視点から~」2015

    • Author(s)
      今井重孝
    • Organizer
      日本シュタイナー幼児教育協会 公開講演会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター(東京都渋谷区代々木神園町)
    • Year and Date
      2015-02-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「多様な学びの保障―「就学義務一元制度」から「学習権保障2本立て制度」へ―」2015

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      第7回JDEC(日本フリースクール大会)(パネルディスカッション「今、チャンスを活かす~国のフリースクール支援~」)
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター(東京都渋谷区代々木神園町)
    • Year and Date
      2015-01-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ESDへのホリスティック・アプローチ:もうひとつの持続可能な未来へ」2014

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      玉川大学ユネスコスクール研修会「ESDと教師教育―持続可能性を志向する授業づくりの新たな展望」
    • Place of Presentation
      玉川大学(東京都町田市)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「国際的な視点から見た日本のオルタナティブ教育」2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      文部科学省 全国フリースクール等フォーラム
    • Place of Presentation
      文部科学省(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「現場というテクスト、テクストという現場」2014

    • Author(s)
      西村拓生
    • Organizer
      教育哲学会第57回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学(神奈川県川崎市多摩区)
    • Year and Date
      2014-09-14
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「共生とアイデンティティ:折り合いをつけるということ」2014

    • Author(s)
      西平直
    • Organizer
      上智人間学会第42回学術大会
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「日本のオルタナティブな学校づくり:ともに歩んだ30年のナラティブ」2014

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      ホリスティック教育研究大会
    • Place of Presentation
      浜木綿くろしお山荘(和歌山県西牟婁郡白浜町)
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「ESDにおける「自己と社会を変容させる学び」―ユネスコ本部および国連欧州経済委員会による理論枠組みの批判的検討―」2014

    • Author(s)
      曽我幸代・永田佳之
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学(奈良県奈良市高畑町)
    • Year and Date
      2014-06-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「ESD(持続可能な開発のための教育)へのホリスティック・アプローチ」

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      平成25年度連続セミナー「持続可能な現代社会の創造に向けて」(堺市・大阪府立大学産学官連携人材育成事業)
    • Place of Presentation
      大阪府立大学 I-siteなんば
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「0歳から9歳までの子ども時代~日本独自のシュタイナー教育創造に向けて~」

    • Author(s)
      今井重孝
    • Organizer
      日本シュタイナー幼児教育協会 出版記念講演会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ライフヒストリー,アイデンティティ,ジェネレイショナル・サイクル-E.H.エリクソンの理論地平から-」

    • Author(s)
      西平直
    • Organizer
      記憶とアイデンティティの深層へ―ライフヒストリーの知―
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Can We Find an Alternative to Mainstream of Modern Education in the Idea of the Kyoto School?

    • Author(s)
      西村拓生
    • Organizer
      The 6th International Colloquium between the Institute of Education, University of London, and the Graduate School of Education, Kyoto University
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Alternative Education and Public Good: Issues of Quality Assurance and Subsidies

    • Author(s)
      永田佳之
    • Organizer
      Strategic Partner Meeting on Flexible Learning Strategies for Out-Of-School Children and Youth
    • Place of Presentation
      Holiday Inn(Bangkok, Thailand)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「自己変容の物語を捉える学びの意味につながる対話と記述」

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      奈良教育大学付属中学校平成25年度教育研究会「「未来を創る子ども」を育むESD」
    • Place of Presentation
      奈良教育大学附属中学校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ポスト3.11の東アジアにおけるESDの課題―国境を越えた若者による放射線測定事業で見られた学習活動の成果と課題―

    • Author(s)
      永田佳之ほか
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] サステイナビリティといのちの教育―ホリスティック教育の観点から―

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Organizer
      東洋大学TIEPh&茨城大学ICAS 共催国際セミナー
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『日本のシュタイナー学校Ⅱ 〈架橋のこころみ〉資料編(2012~2016)』2016

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      大阪府立大学(発行所)、せせらぎ出版(印刷)
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「〔能力開発志向の日本のESDをとらえ直す〕ESDの新たな時代をひらくホールスクール・アプローチ」(多田孝志編『教育の今とこれからを読み解く57の視点』)2016

    • Author(s)
      永田佳之
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「教育的日常のなかのスピリチュアリティ――M・ブーバーの生涯に学ぶ」(鎌田東二編『スピリチュアリティと教育』)2015

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      ビイング・ネット・プレス
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『誕生のインファンティア――生まれてきた不思議、死んでゆく不思議、生まれてこなかった不思議』2015

    • Author(s)
      西平直
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      みすず書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「教育とスピリチュアリティ――その関係をいかに語るか」(鎌田東二編『スピリチュアリティと教育』)2015

    • Author(s)
      西平直
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      ビイング・ネット・プレス
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「「ESD推進のためのユネスコスクール宣言」から読み解く日本のESDの成果と課題」(ユネスコ・アジア文化センター編『ユネスコスクールの今――ひろがり つながる ESD形成拠点』)2015

    • Author(s)
      永田佳之
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      公益財団法人 ユネスコ・アジア文化センター
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『国連ESDの10年の成果と課題』2015

    • Author(s)
      永田佳之
    • Total Pages
      31
    • Publisher
      みくに出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「解題」(ライナー・パツラフほか、入間カイ訳『シュタイナー教育指針2 三歳から九歳まで』)2015

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Publisher
      水声社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 『生涯発達とライフサイクル』2014

    • Author(s)
      鈴木忠・西平直
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「ポスト『国連ESD10年』の課題:国際的な理念と国内の実践との齟齬から見えてくる日本の教育課題」(田中治彦・杉村美紀編『多文化共生社会におけるESD・市民教育』)2014

    • Author(s)
      永田佳之
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「本書の理解を深めるために」(ライナー・パツラフ他著 入間カイ訳『シュタイナー教育基本指針I』)2014

    • Author(s)
      今井重孝
    • Publisher
      水声社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「アイデンティティにおける人格的活力(徳)-思想家エリクソンの理論地平」(鑪幹八郎監修『アイデンティティ研究ハンドブック』)2014

    • Author(s)
      西平直
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「人類史的な問いとしてのケア――ポスト個人化時代の立ち方とつながり方――」(西平直編『ケアと人間』)2013

    • Author(s)
      吉田敦彦
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『教育哲学の現場 物語りの此岸から』2013

    • Author(s)
      西村拓生
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「サスティナビリティと教育――ホリスティックなESDの三つ巴モデル」(『ユネスコスクールによるESDの実践 : 教育の新たな可能性を探る 』)2013

    • Author(s)
      吉田敦彦(秋田市立秋田商業高等学校ビジネス実践・ユネスコスクール班 編)
    • Publisher
      アルテ
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「グローバル化時代における〈聖心スピリット〉の涵養:海外スタディツアーの試みを事例に」(『宗教なしで教育はできるのか』)2013

    • Author(s)
      永田佳之ほか(聖心女子大学キリスト教文化研究所 編)
    • Publisher
      春秋社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『“シュタイナー”『自由の哲学』入門』2012

    • Author(s)
      今井重孝
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      イザラ書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi