• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of the Emotions Coming from a Interaction with Another on a Collaborative Construction Process of Knowledge

Research Project

Project/Area Number 24730540
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

NADA Tetsuya  九州大学, 人間・環境学研究科(研究院), 学術協力研究員 (20567391)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords協同問題解決 / 知識獲得過程 / 感情 / 認知発達 / 協同的問題解決 / 知識獲得課程 / 親密性 / ピア
Research Abstract

This research studied how the extent of knowledge acquisition differ depending on a partner who interacts (close friend, ordinary friend, adult), to reveal "the child's collaborative construction process of knowledge". The result showed children who interacted with ordinary friend acquired the knowledge most. This things means an activeness on thinking is needed to construct knowledge through collaboration.

Report

(3 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2014 2013

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 知の共同構成過程における大人の子どもに対する声がけの意味2014

    • Author(s)
      奈田哲也
    • Journal Title

      九州大学心理学研究

      Volume: 15 Pages: 1-7

    • NAID

      120005615449

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ソースモニタリングエラーの生起は,やりとりへの積極的関与による知識獲得過程を示しているか : "大人と子ども","子ども同士"のやりとりの比較から2014

    • Author(s)
      奈田哲也, 向井隆久, 尾之上高哉, 五十嵐亮
    • Organizer
      第25回日本発達心理学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-03-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ソースモニタリングエラーの生起は,やりとりへの積極的関与による知識獲得過程を示しているか:“大人と子ども”,“子ども同士”のやりとりの比較から2014

    • Author(s)
      奈田哲也・向井隆久・尾之上高哉・五十嵐亮
    • Organizer
      第25回日本発達心理学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者とのやりとりによる課題活動に対するポジティブ感情がやりとりの有り様に如何なる差異を生むか2013

    • Author(s)
      奈田 哲也、堀憲一郎
    • Organizer
      第24回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学 白金キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi