Project/Area Number |
25245073
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 晴雄 日本大学, 文理学部, 教授 (00245995)
野田 正人 立命館大学, 産業社会学部, 教授 (10218331)
古川 治 甲南大学, 教職教育センター, 教授 (10425382)
楠 凡之 北九州市立大学, 文学部, 教授 (30244776)
松本 剛 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (30330111)
和井田 節子 共栄大学, 教育学部, 教授 (30510804)
岩切 昌宏 大阪教育大学, 学校危機メンタルサポートセンター, 准教授 (50283841)
山野 則子 大阪府立大学, 人間社会学部, 教授 (50342217)
瀧野 揚三 大阪教育大学, 学校危機メンタルサポートセンター, 教授 (60206919)
西川 由紀子 京都華頂大学, 現代家政学部, 教授 (60249365)
新井 肇 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (60432580)
小林 正幸 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (70272622)
山下 晃一 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (80324987)
岩永 定 熊本大学, 教育学部, 教授 (90160126)
橋本 典久 八戸工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (90295957)
入澤 充 国士舘大学, 法学部, 教授 (90307661)
吉川 武彦 清泉女学院大学, 人間学部, 教授 (10101453)
嶋崎 政男 神田外語大学, 外国語学部, 教授 (60636851)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
SHIMAZAKI MASAO 神田外語大学, 外国語学部, 教授 (60636851)
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Research Collaborator |
SEKINE Shinichi メデュケーション株式会社代表, 苦情・クレーム対応アドバイザー
NODA Hayato 高島法律事務所, 弁護士
MINEMOTO Koji 長野法律事務所, 弁護士
SASAKI Chisato , スクール・ソーシャル・ワーカーおよびスーパー・バイザー
YOSHIDA Yuko 大阪大学, キャンパスライフ支援センター, 専門員
YAMAOKA Kenzo 大阪樟蔭学園, 英語教育コーディネーター
OKUMA Masashi カウンセリング研修センター学舎ブレイブ, 室長
MIKI Noriaki いぶき法律事務所, 弁護士
UJIOKA Mayumi 朝日新聞, 編集委員
MAGANE Kaoruko 東京都教職員互助会三楽病院, 精神神経科, 部長
MIZOGUCHI Ruriko 東京都教職員互助会三楽病院, 精神神経科, 臨床心理士長
INOUE Maki 公立学校共済近畿中央病院, メンタルヘルスケアセンター, 副センター長
INOUE Megumi 中越学校, メンタルヘルス研究所, 所長
SUZUKI Kiyotoshi 大阪経済法科大学, 教授
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Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2017-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2016)
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Budget Amount *help |
¥40,820,000 (Direct Cost: ¥31,400,000、Indirect Cost: ¥9,420,000)
Fiscal Year 2016: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2015: ¥9,750,000 (Direct Cost: ¥7,500,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
Fiscal Year 2014: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2013: ¥13,130,000 (Direct Cost: ¥10,100,000、Indirect Cost: ¥3,030,000)
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Keywords | 保護者対応 / 苦情対応 / 学校保護者連携 / 教員研修 / トラブル対応 / 学校危機 / 学校紛争 / トラブル / クレーム / 研修プログラム / 対応困難 / 教職員の負担 / 研修教材 / 教育学 / クレーム対応 / 教員研修プログラム / 近隣苦情 |
Outline of Final Research Achievements |
1.Relationships between teachers and parents are not always friendly and favorable, and occasionally troublesome. On the school premises, such troubles with parents that distress or worry teachers are increasing significantly. 2.In this research we have investigated repeatedly that teachers prevent from making trouble with parents before it happens, and if it happens, it is necessary to consider how to solve the problems, so we have developed training programs for teachers. 3.About thirty members gathered to the research organization so called ‘The society for the research of relationship between school staff and parents’ consisting of many fields such as pedagogy, psychiatry, clinical psychology, law, welfare, etc. They tried to promote their own research results in training sessions for teachers at various parts of the country.
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