Project/Area Number |
25282035
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
AOYAMA Kazuhiro 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
KUBO Yoshihiro 北海道教育大学, 教育学部(旭川校), 教授 (80344539)
SEINO Tatsuhiko 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00550740)
NAGAO Atsushi 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 教育課程調査官 (00353392)
MATSUZAKI Akio 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
YAMAGUCHI Takeshi 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (60239895)
長崎 栄三 静岡大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (50141982)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
UENO Koushi 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 教育課程調査官 (20390578)
GOTO Kenichi 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (50549368)
SUZUKI Kazuyuki 電気通信大学, 情報理工学部, 教授 (00130071)
TAKAHASHI Akihiko 東京学芸大学, 教育学部, 特任教授 (80625442)
TSUBAKI Hiroe 統計数理研究所, 名誉教授 (30155436)
MATSUBARA Kenji 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (10549372)
|
Research Collaborator |
AOYAMA Shoji 小平市立小平第九小学校
ATSUMI Kaori 神奈川県立小田原高等学校
ARAI Kenji 東京学芸大学, 附属国際中等教育学校
UEDA Daigo あきる野市立増戸中学校
OZAWA Masanao 筑波大学, 附属中学校
KUGAYA Akira お茶の水女子大学, 附属小学校
GOTO Takahiro 東京学芸大学, 附属国際中等教育学校
SAKURAI Junya 山梨大学, 教育人間科学部附属中学校
SHIMADA Isao 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部
SHIMIZU Hiroyuki 山梨県教育庁, 義務教育課
SUGAWARA Megumi 札幌市立星置東小学校
SUZUKI Haruka 小平市立小平第六小学校
SUZUKI Yu 荒川区立汐入東小学校
TANAKA Noriko 愛知県立豊田西高等学校
TOGASHI Naoko 荒川区立汐入東小学校
NAKAITSU Sora 青稜中学, 高等学校
NAGASAKI Eizo 国立教育政策研究所, 名誉所員
NARITA Shinnosuke 東京学芸大学, 附属国際中等教育学校
HAMADA Kenzo さいたま市立美園中学校
HONDA Chiharu 東京学芸大学, 附属国際中等教育学校
MATSUSHIMA Mitsuru 広島大学, 附属東雲小学校
MIYAZAKI Fumika 高知県教育委員会, 西部教育事務所
MUROYA Masakatsu 荒川区立汐入東小学校
MOTEGI Satoru 丸森町立丸森中学校
YAMASHITA Masayo 電気通信大学, 大学院, 院生
YOSHINARI Yuuki 鎌倉女学院, 中学校高等学校
|
Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2016-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2015)
|
Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2014: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2013: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
|
Keywords | 科学的社会認識 / 初等中等教育 / 意思決定 / 数理科学 |
Outline of Final Research Achievements |
The objectives of this study are:(a) To propose key principles and insight on the design of teaching materials for mathematical decision-making competency which will enable students to make decisions by using mathematics in social contexts,(b) To examine the plausibility of such lessons empirically,(c) To suggest methods of training teachers to conduct these lessons. Mathematics education has not dealt with problems that require value judgement. In this study we have proposed a maths education method which is qualitatively different from those in the past, and showed the significance and possibility of mathematics lessons based on the principles and frameworks which we have proposed.
|