• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of a system for continuous self-educational cultivation support by portfolios based on students' self-evaluation.

Research Project

Project/Area Number 25330414
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionNippon Institute of Technology

Principal Investigator

TANAKA Yoshiko  日本工業大学, 工学部, 准教授 (10406423)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小松川 浩  千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (10305956)
河住 有希子  日本工業大学, 工学部, 講師 (10605372)
八木田 浩史  日本工業大学, 工学部, 教授 (60222353)
櫛橋 康博  日本工業大学, 工学部, 准教授 (40247218)
野崎 浩成  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (80275148)
Research Collaborator YAMAKAWA Hiroto  千歳科学技術大学
SHITE Kazuyuki  東京福祉大学
KURIYAMA Yasuhiro  鹿屋体育大学
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学修観 / メタ認知 / 自己教育力 / ポートフォリオ / 考えようという気持ち・力 / 認められようという気持ち・力 / 行動しようという気持ち・力 / 学習者特性 / 自己調整学習 / 青年期の発達課題 / eポートフォリオ / 修学支援 / ロールモデル / メタ認知能力育成 / 自己理解 / 学士力 / 学習に対する意識 / メタ認知能力 / 自己調整学習力 / 主体的学び / 青年期後期発達課題
Outline of Final Research Achievements

This research made scales on learning concepts of university students. The aim is the growth of student's learning concept of their self-educational ability. The primary research identified that the learning concepts consisted of three questionnaires regarding resilience, learning motives, and learning strategies. In the second research, learning concepts are collected from various university students.
The results indicated three important factors, which I have named "try to think the reason ","try to do", and "need for social approval". These factors allow the students to recognize themselves in adolescence, and the feedback will be obtained. This activity helps to improve their Self-Regulated Learning. Using these self-evaluations of each life event, this activity helps the students improve their meta-cognitive self-education abilities.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (18 results)

  • [Journal Article] 学習者特性を診断・可視化するシステムの開発と評価2016

    • Author(s)
      山川広人, たなかよしこ, 小松川浩
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 33 Pages: 104-109

    • NAID

      130005150647

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 自己調整学習を促すICT活用と双方向授業2015

    • Author(s)
      河住有希子,二宮祐,森塚千絵,加藤利康,たなかよしこ
    • Journal Title

      ICT活用教育方法研究

      Volume: 18(1) Pages: 37-42

    • NAID

      40020668758

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習者の「問い」に基づいた授業2016

    • Author(s)
      小山義徳、たなかよしこ、野崎浩成、河住有希子、中山晃
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松,香川大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT環境での学び合い学習-Open your world2016

    • Author(s)
      河住有希子、加藤利康、國弘保明、たなかよしこ
    • Organizer
      ICT利用による教育改善研究発表会
    • Place of Presentation
      私立大学情報教育協会 東京都 新宿区
    • Year and Date
      2016-08-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学び手の視点からみた学び―学生の「振り返り」にみられる自己評価の視点―2015

    • Author(s)
      河住有希子、たなかよしこ
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第11回全国大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教学学習の理解から専門分野の理解へ―授業者の育成を振り返って―2015

    • Author(s)
      たなかよしこ、河住有希子、馬場眞知子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第11回全国大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「学び」を成立させるものはなにか―学習者中心から主体的学びを考える―2015

    • Author(s)
      たなかよしこ、野崎浩成、小山義徳、河住有希子
    • Organizer
      教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟大学)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ICT活用のマイルストーンと双方向授業による基盤教育の真髄2015

    • Author(s)
      河住有希子、二宮祐、森塚千絵、加藤利康、たなかよしこ
    • Organizer
      平成27年度ICT利用による教育改善研究発表会
    • Place of Presentation
      東京理科大学 森戸記念館
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が考えるための主体的学びの2ndステージ2015

    • Author(s)
      たなかよしこ、馬場眞知子、河住有希子、野崎浩成、小山義徳
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学、文教キャンパス(長崎県)
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者特性を診断・可視化するシステムの開発と評価2015

    • Author(s)
      山川広人、たなかよしこ、小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      香川大学(幸町キャンパス)
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中等教育での学びと高等教育での学び2014

    • Author(s)
      たなかよしこ、小山義徳、河住有希子、山口幸太、野崎浩成
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸大学(神戸国際会議場)
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学修観から見た学力の伸長-英語とプログラミング言語-2014

    • Author(s)
      たなかよしこ、河住有希子、勝間田仁、武藤伸司、小山義徳
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学(奈良東生駒キャンパス)
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学修観タイプによる学生対応-論点のずれた批判にいかに対応するか-2014

    • Author(s)
      河住有希子、たなかよしこ、梅谷篤史、野崎浩成
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学(奈良東生駒キャンパス)
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎学力と学習に対する意識の関係-学力と学修観と学業-2014

    • Author(s)
      たなかよしこ、河住有希子、武藤伸司、馬場眞知子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      東京電機大学(東京千住キャンパス)
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教員がみる学生像と学生からみた自分像-基礎学力と本当のちから-2014

    • Author(s)
      河住有希子、たなかよしこ、武藤伸司
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      東京電機大学(東京千住キャンパス)
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大学までの教育と論理的思考力・日本語力2014

    • Author(s)
      たなかよしこ、福嶋隆史、河住有希子、小山義徳、高松正毅、馬場眞知子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      東京電機大学(東京千住キャンパス)
    • Year and Date
      2014-08-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の学習効果を高めるフシンセツ授業の実践報告-教員のための手間と学生のための手間―2014

    • Author(s)
      たなかよしこ、野崎浩成、河住有希子、小山義徳、馬場眞知子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(東山キャンパス)
    • Year and Date
      2014-05-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の自己教育力を育てるための学習者特性を記載した個票

    • Author(s)
      野崎浩成、河住有希子、山川広人、三宮秀樹、小松川浩
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      広島修道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学修観ポートフォリオを用いた自己教育力育成-面談とその効果-

    • Author(s)
      たなかよしこ、山川広人、三宮秀樹、河住有希子、野崎浩成、小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      千歳科学技術大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的学びを促す授業は,学生を主体的にするか-学習者中心"な"授業

    • Author(s)
      たなかよしこ、馬場眞知子、野崎浩成、小山義徳、河住有希子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi