• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sociolinguistic Study of ''Ask Question-Select Student'' Acts in a Japanese Classroom Discourse

Research Project

Project/Area Number 25370483
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Tatsutomi Yohji  佐賀大学, 文化教育学部, 教授 (40367983)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教室談話 / 発問 / 指名 / 教師の授業コミュニケーション力
Outline of Final Research Achievements

Lessons in which the teacher asks a question, students raise their hands, and the teacher elicits a response by selecting a student are effective when discussing a single topic with the entire class. However, such methods may not necessarily be effective in helping students develop the ability to learn by themselves. Accordingly, there is a need to rethink the modes of learning that have dominated so far. In my view, creative classroom discourse does not arise from this method of selecting students; instead, it can be engineered by securing, sharing, and respecting opportunities for the students to voluntarily speak in class.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 教室談話における「発問-指名行為」と発話機会の提供の検討2016

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      『九州国語教育学会紀要』第5号,九州国語教育学会

      Volume: 5 Pages: 54-65

    • NAID

      40021164638

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校国語科単元学習におけるグループ学習の対話性の促進2016

    • Author(s)
      田﨑信子,達富洋二
    • Journal Title

      『九州国語教育学会紀要』第5号,九州国語教育学会

      Volume: 5 Pages: 23-32

    • NAID

      40021164616

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語科単元学習を創造するための検討カテゴリ-国語科授業における行為の「ふさわしさ」の検討カテゴリの再考-2016

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      『佐賀大国文』第44号,佐賀大学国語国文学会

      Volume: 44 Pages: 45-50

    • NAID

      110010040987

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 単元学習の二次的展開-作品の共有化と学びの総括-2016

    • Author(s)
      田﨑信子,達富洋二
    • Journal Title

      『佐賀大国文』第44号,佐賀大学国語国文学会

      Volume: 44 Pages: 52-60

    • NAID

      110010040984

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校国語科における「書くこと」と「読むこと」を関連づけた単元の研究2016

    • Author(s)
      髙木公裕,達富洋二
    • Journal Title

      『佐賀大学教育実践研究』第33号,佐賀大学附属実践センター

      Volume: 33 Pages: 55-66

    • NAID

      110010041007

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校国語科単元学習におけるコンパクトライティングの有効性2016

    • Author(s)
      田﨑信子,達富洋二
    • Journal Title

      『佐賀大学教育実践研究』第33号,佐賀大学附属実践センター

      Volume: 33 Pages: 67-80

    • NAID

      110010041033

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校国語科単元学習におけるコンパクトライティングの有効性2016

    • Author(s)
      西原宏一,達富洋二
    • Journal Title

      『佐賀大学教育実践研究』第33号,佐賀大学附属実践センター

      Volume: 33 Pages: 41-53

    • NAID

      110010041019

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教室談話分析による「挙手-指名行為」の検討2015

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      九州国語教育学会紀要

      Volume: 4 Pages: 55-65

    • NAID

      40021148706

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習者の自覚的な学びを創造する国語科授業―三つの検討カテゴリからのリフレクション―2015

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      佐賀大国文

      Volume: 43 Pages: 14-28

    • NAID

      110010040637

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語科の読解にICTを取り入れることの効果2014

    • Author(s)
      脇山英靖,達富洋二
    • Journal Title

      佐賀大学文化教育学部研究論文集

      Volume: 19 Pages: 41-70

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語科授業における行為の「ふさわしさ」の検討カテゴリ2014

    • Author(s)
      達富洋二
    • Journal Title

      佐賀大国文

      Volume: 42 Pages: 68-80

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 多義表現の解釈の共有と教室談話2016

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      第43回 佐賀大学国語国文学会,佐賀大学国語国文学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室談話における教師の「発問-指名行為」と学習者の発話機会の検討2015

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      第6回 九州国語教育学会 鹿児島大会,九州国語教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室談話におけるとりたて助詞「は」の指標的機能2014

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      第42回 佐賀大学国語国文学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2014-12-07
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教室談話への教師の関与の見通しと効果の測定2014

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      第3回 クリッカーを活用したアクティブラーニング研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教室談話分析による「発問-指名行為」の検討2014

    • Author(s)
      達富洋二
    • Organizer
      第5回 九州国語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi