• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Making of the "Public" through Democracy: A Study on the History of Social Thought and American School Reform

Research Project

Project/Area Number 25780468
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Izawa Shigeki  上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授 (70460623)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsジョン・デューイ / 学校改革 / デモクラシー / 公衆 / 進歩主義 / 政治参加 / カリキュラム / シティズンシップ / デューイ / 表象・代表 / 社会思想 / 革新主義
Outline of Final Research Achievements

This study criticizes historical, political, and philosophical assumptions given for educating democracy by reexamining and reinterpreting the history of social thought and American school reforms in the period from the end of 19th century to the present. The core argument in this study is that the making of the “public” through democracy still remains controversial historically but constitutes the central issue which school reform theorists such as John Dewey have developed in favor of social reconstruction through education, while at the same time creating new understandings of modern education for citizenship, morality, and critical thinking. Through a lens of education of the “public”, social images of American school reforms will be projected, observed, and reviewed fundamentally.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 6 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] デモクラシーが「公衆」を形成する─ジョン・デューイとリベラル・ジャーナリズムの時代─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「意図」と「付随」のデモクラシー─デューイの民主的教育論における「媒介された経験」の問題─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 56 Pages: 63-76

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカ学校改革論の政治哲学的基底を読みなおす─クロッペンバーグとラヴィッチの描く二つの思想史的視座から─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 26 Pages: 73-79

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] カリキュラムの公共性と参加政治─“representation”をめぐる政治と教育の交錯─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 82(4) Pages: 543-557

    • NAID

      130005152605

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校変革アプローチの基礎的考察2015

    • Author(s)
      安藤福光・生澤繁樹・篠原岳司・末松裕基・辻野けんま
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要(総合教育科学系Ⅰ)

      Volume: 66 Pages: 135-160

    • NAID

      110009889817

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育と社会倫理─デューイ倫理思想の形成と論理的諸条件─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      イギリス理想主義研究年報

      Volume: 10 Pages: 23-34

    • NAID

      40021468306

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育の領分」から考える─哲学と政治のあいだ─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109 Pages: 103-104

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育哲学の政治的機能を回復させる─大学改革のモダニティに抗いつつ─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2576 Pages: 3-3

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:上野正道著『民主主義への教育──学びのシニシズムを超えて』2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 317-323

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校の学びは社会を変える力となりうるか?─「社会的関連」を探究する思考を求めて─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育創造

      Volume: 176 Pages: 44-49

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ジョン・デューイとグローバル化時代の「公衆」論─デモクラシーの政治・教育・倫理─2013

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 54 Pages: 191-204

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図書紹介:リチャード・シュスターマン著 樋口聡・青木孝夫・丸山恭司訳『プラグマティズムと哲学の実践』2013

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 22 Pages: 299-303

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教育と政治─学校・教室・学びのデモクラシーを育むために─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      岩手県立大学特別講演 教育改革の現代的動向─道徳・国家・政治─
    • Place of Presentation
      岩手県立大学
    • Year and Date
      2016-02-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 道徳教育とシティズンシップ教育とをつなぐ─市民のための教育に教育原理的思考を組み込むこと─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      静岡大学道徳教育研究会法・政治教育部会
    • Place of Presentation
      ホテルアソシア静岡
    • Year and Date
      2015-12-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「社会的関連(social connections)」を探究する授業実践とは何か─道徳教育と社会科教育とをつなぐリアリズム─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本社会科教育学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] デューイを教育思想史から解き放つことの両義性─「脱政治化」と「再政治化」を超えて─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第25回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 次代の義務教育を構想する:「資質・能力」を育む学校教育への転換とどう向き合うか?2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      上越教育経営研究会2015年度研究発表会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ学校改革論の政治哲学的基底を読みなおす─デモクラティック・アプローチの可能性─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      アメリカ教育学会第26回大会(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] デモクラシーが「公衆」を形成する─ジョン・デューイとリベラル・ジャーナリズムの時代─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会(フォーラム2)
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「意図」と「付随」のデモクラシー─デューイの民主的教育論における「媒介された経験」の問題─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第58回研究大会(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育と社会倫理─デューイ倫理思想の展開とその射程─

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      イギリス理想主義学会第10回研究大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育の領分」から考える─哲学と政治のあいだ─

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教育と学びの原理─変動する社会と向き合うために─2015

    • Author(s)
      早川操・伊藤彰浩編
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育論2014

    • Author(s)
      田中智志・橋本美保監修 松下良平編
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 希望をつむぎだす幼児教育─生きる力の基礎を培う子どもと大人の関わり─2013

    • Author(s)
      鬢櫛久美子,石川昭義
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 上越教育大学ホームページ

    • URL

      http://staff.juen.ac.jp/profile/ja.217c3e8c7e1c7c6960392a0d922b9077.html

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 上越教育大学ホームページ

    • URL

      http://www.official.jimu.juen.ac.jp/teacher/teacher.php?id=155

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi