• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School improvement based on capacity building to develop 'school power'

Research Project

Project/Area Number 25780470
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionNihon University (2014-2015)
Shizuoka University (2013)

Principal Investigator

KURODA Yuki  日本大学, 理工学部, 准教授 (60631851)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学校改善 / キャパシティ・ビルディング / 教師の専門性の開発 / 授業改善 / 学校文化 / 学校力 / 教員政策 / アカウンタビリティ / 米国 / 国際情報交換
Outline of Final Research Achievements

This study examined school improvement focusing on “capacity building” in the U.S.. The previous studies of low-performing schools showed the importance of capacity building to improve schools. Since No Child Left Behind Act of 2002, to raise test scores is too emphasized as school improvement strategy. However, in Massachusetts, some improvement strategies by school-based capacity building are operated. One is state school improvement support team. The team visits each low-performing school and advises leadership and curriculum development and supports teachers for its school improvement. Another is innovation school. To improve and innovate public schools, innovation schools have autonomy and flexibility in school curriculum, budget, staff policies, school time, professional development for teachers. Some innovation schools work on professional development in their own schools. Both strategies suggest school-based capacity building supports teachers and can empower school.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 米国における人文学と芸術を重視するハイスクール改革の検討2015

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室彙報

      Volume: 99 Pages: 1-10

    • NAID

      40020674094

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 米国のスタンダードにもとづく教員養成プログラムとその運用について―パフォーマンス評価の展開と課題―2015

    • Author(s)
      長谷川 哲也・黒田 友紀
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 33 Pages: 39-50

    • NAID

      40020413187

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] オバマ政権における教員政策の実態と課題 : マサチューセッツ州を事例として2014

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 21 Pages: 194-199

    • NAID

      130007946158

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 米国における学校改善の検討 -校内研修をめぐる困難と可能性-2015

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Organizer
      日本教育方法学会 第51回研究大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国マサチューセッツ州における学校改善と教員評価-キャパシティ・ビルディングに焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Organizer
      日本教師教育学会 第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2015-09-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国ボストン市における学校の力を高める学校改善の検討―人文学と芸術を中心としたカリキュラム改革と校内研修に焦点をあてて2015

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Organizer
      日本学校教育学会 第30回大会
    • Place of Presentation
      目白大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国における学校改善研究の展開―支援チームによる学校改善の取り組みに焦点をあてて―2014

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校力」を高めるキャパシティ・ビルディングに基づく学校改善の検討2013

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Organizer
      日本比較教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      上智大学四谷キャンパス(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] キャパシティ・ビルディングにもとづく学校改革―米国における組織モデルによる授業改善と学校文化の醸成を中心に―2013

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 現代アメリカにおける教員制度改革の現状と課題―規格化=評価と自律的専門職化との相克―報告:オバマ政権における教員政策の実態と課題―マサチューセッツ州を事例として2013

    • Author(s)
      黒田 友紀
    • Organizer
      日本教育制度学会第21回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学つくばキャンパス(茨城県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 教育の今とこれからを読み解く57の視点2016

    • Author(s)
      多田孝志・和井田清司・佐々木幸寿・青木一・金井香里・北田佳子・黒田友紀
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi