• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Structural Analysis of Students' Ability and Curriculum Development for Creation of Knowledge and Transmission of Information

Research Project

Project/Area Number 25780526
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

AOYAMA Kazuhiro  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords統計教育 / 数学教育 / 統計的探究プロセス / 知的創造力 / 情報発信力 / カリキュラム開発 / 教員研修 / 数学教育学 / 統計的リテラシー / 資料の活用 / グラフ構成力
Outline of Final Research Achievements

In this research, we have focused on students' ability for creation of knowledge and transmission of information, which are positioned high level target in Statistics Education. Structure of the ability of those have been identified. And also, Curricula and teaching materials have been developed for those ability based on the analysis of the structure. The effect of our curricula and teaching materials have proved through lesson implementations in elementary, junior high, and high schools.
Prerequisite for the curricula and teaching materials for creation of knowledge and transmission of information have also identified.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] 多変数を扱う小学校算数での統計授業について-統計的探究プロセスによる授業構想と多変数による授業の広がり-2016

    • Author(s)
      青山和裕,小野浩紀
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第98巻 Pages: 3-10

    • NAID

      130007937137

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ニュージーランドの教科「数学と統計」についてⅢ -教育目標及び内容に合致した評価の在り方-2016

    • Author(s)
      青山和裕,松元新一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 第58巻 Pages: 35-44

    • NAID

      120006460698

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] ニュージーランドの統計指導 ―日本のカリキュラムや指導への示唆―2015

    • Author(s)
      青山和裕,松元新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第97巻第7号 Pages: 13-22

    • NAID

      110009975728

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校統計指導における多変数のデータの扱いについて-知多市立旭東小学校での実践から-2015

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 第57号 Pages: 39-50

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習指導要領算数・数学科改訂に向けての検討課題2015

    • Author(s)
      日本数学教育学会教育課程委員会検討WG
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第96巻 Pages: 12-23

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 「資料の活用」領域における指導の充実に向けて ―探究プロセスに関するスパイラル指導と確率との関連付け―2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第96巻第1号 Pages: 43-46

    • NAID

      130008019001

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本の統計教育における系統性構築に向けた検討と提案2013

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 第95巻数学教育学論究 Pages: 1-8

    • NAID

      130008019032

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ニュージーランドの教科「数学と統計」について――統計教育先進国の教育制度と日本への示唆2013

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 第55号 Pages: 39-46

    • NAID

      120005518413

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 今後の統計教育の方向性を踏まえたセンサス@スクールの利点について2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      第13回統計教育の方法論ワークショップ
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学(東京都港区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 汎用的能力育成に関する統計領域からの検討―統計的探究プロセスと創造的側面から―2016

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究を踏まえた授業実践事例からの考察―授業化するにあたって必要となる配慮事項の導出―2016

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 次期学習指導要領における統計教育の充実化に向けて2016

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      2016年度統計関連学会連合大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的問題解決を始めとする今後の統計教育に関する提案2015

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県,山形市)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスを取り入れた授業実践について2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県)
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスを取り入れた指導の実現に向けて―プロセスに対するレベル設定を視点にして―2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学・高等学校における今後の統計教育の方向性―日本数学教育学会「資料の活用」検討WGの提言を踏まえて―2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      第10回統計教育の方法論ワークショップ
    • Place of Presentation
      統計数理研究所
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の統計教育における系統性構築のための一考察2013

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Statistics Learning Environment for Students through Japanese CensusAtSchool Project2013

    • Author(s)
      Kazuhiro Aoyama, Michiko Watanabe, Yoshiyasu Tamura
    • Organizer
      2013 Joint IASE / IAOS Satellite Conference
    • Place of Presentation
      Macao, China
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] これからの統計教育の方向性(7):活用やプロセスをどう評価するか2013

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi