• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Method based on Curriculum of Explorative Proving and their Verification by Scientific Evidence

Research Project

Project/Area Number 26282039
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

Shimizu Shizumi  帝京大学, 教育学部, 教授 (20115661)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中川 裕之  大分大学, 教育学部, 准教授 (00450156)
宮崎 樹夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)
青山 和裕  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10400657)
牧野 智彦  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (10450157)
辻山 洋介  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10637440)
茅野 公穗  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20400658)
佐々 祐之  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30315387)
宮川 健  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (30375456)
永田 潤一郎  文教大学, 教育学部, 教授 (30413909)
小松 孝太郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40578267)
岩田 耕司  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords数学教育 / 課題探究 / 説明・証明 / 学習指導法 / 学習指導
Outline of Final Research Achievements

In order to develop teaching methods based on the curriculum of explorative proving and verify their effect in lower secondary education, this study firstly defined the concept of teaching methods based on the curriculum of explorative proving as follows: the methods for realizing the shifts of learning levels in the frameworks for developing the curriculum of explorative proving. Next, according to each framework of four domains of lower secondary school mathematics (Algebra, Geometry, Function, Data Handling), domain-specific teaching methods were developed, and their effects and limitations were clarified.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (109 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (65 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 23 results,  Open Access: 8 results,  Acknowledgement Compliant: 26 results) Presentation (37 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 日本の中学校・高等学校における統計教育の現状と課題について2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Journal Title

      ECO-FORUM

      Volume: 32(3) Pages: 81-92

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発と実践:領域「資料の活用」における取り組み2017

    • Author(s)
      青山和裕・永田潤一郎・辻山洋介・小松孝太郎
    • Journal Title

      愛知教育大学数学教育学会誌イプシロン

      Volume: 59 Pages: 27-36

    • NAID

      120006460718

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:第1学年の小単元「基本的な作図」2017

    • Author(s)
      茅野公穂・清水あかね
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 15-20

    • NAID

      120007100344

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Proof validation and modification in secondary school geometry2017

    • Author(s)
      Komatsu, K., Jones, K., Ikeda, T., & Narazaki, A.
    • Journal Title

      Journal of Mathematical Behavior

      Volume: 47 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1016/j.jmathb.2017.05.002

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Fostering empirical examination after proof construction in secondary school geometry2017

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 96(2) Issue: 2 Pages: 129-144

    • DOI

      10.1007/s10649-016-9731-6

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:領域「数と式」の枠組みの再検討と指導法の開発2017

    • Author(s)
      中川裕之・佐々祐之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 9-14

    • NAID

      40022277325

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 未完成な証明の生成過程における思考や行為の様相:インタビュー調査の分析を通して2017

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要第1部

      Volume: 67 Pages: 65-77

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の説明活動の質を高める数学授業の実践2017

    • Author(s)
      牧野智彦・都地裕一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 3 Pages: 393-396

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 未完成な証明の生成過程での「ディスコースの拡張」の特徴:ペアによる図形の証明の問題の解決過程の分析を通して2017

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育学論究臨時増刊

      Volume: 99 Pages: 49-56

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ATDの視点から見た指導法及びその開発プロセス2017

    • Author(s)
      宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 21-26

    • NAID

      40022277351

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Designing a web-based learning support system for flow-chart proving in school geometry2017

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., Jones, K., & Iwanaga, Y.
    • Journal Title

      Digital Experiences in Mathematics Education

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 233-256

    • DOI

      10.1007/s40751-017-0034-z

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:指導法開発の意味2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫・清水静海・岩永恭雄・市川大輔
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 3-8

    • NAID

      120007100481

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学的なプロセスに基づく学力の評価に関する研究:「思考力・判断力・表現力等」に関する評価枠組みの提案2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 139-144

    • NAID

      120007100482

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育におけるargumentationに着目した証明研究の展開:論証カリキュラムの開発研究における論点2017

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 133-136

    • NAID

      40022277755

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Students’ understanding of the structure of deductive proof2017

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T. and Jones, K.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 94(2) Issue: 2 Pages: 223-239

    • DOI

      10.1007/s10649-016-9720-9

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Proofs and refutations in school mathematics: A task design in dynamic geometry environments2017

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: 無

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparative analysis on the nature of proof to be taught in geometry: the cases of French and Japanese lower secondary schools2016

    • Author(s)
      Miyakawa, T.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics.

      Volume: 94(1) Issue: 1 Pages: 37-53

    • DOI

      10.1007/s10649-016-9711-x

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A framework for proofs and refutations in school mathematics: Increasing content by deductive guessing2016

    • Author(s)
      Komatsu, K.
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 未定 Issue: 2 Pages: 147-162

    • DOI

      10.1007/s10649-015-9677-0

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「数と式」のカリキュラム開発の枠組みの再検討2016

    • Author(s)
      佐々祐之,中川裕之
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 157-162

    • NAID

      40022277868

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「図形」のカリキュラム開発枠組みの精緻化2016

    • Author(s)
      茅野公穂,宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 163-166

    • NAID

      120007100343

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「関数」における学習レベルとその移行2016

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 167-172

    • NAID

      120007100518

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域『資料の活用』における『内容-活動対応表』の作成2016

    • Author(s)
      辻山洋介,永田潤一郎,青山和裕,小松孝太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 173-176

    • NAID

      40022277880

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] インターネットを用いた探究を通した論証指導:問いを始点にした単元間をつなぐ数学的活動の事例2016

    • Author(s)
      宮川健,濵中裕明
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 147-154

    • NAID

      40022277866

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学的事象に関する課題探究を実現する学力の特定:事柄/証明/体系の生成に着目して2016

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 237-242

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Developing a Curriculum for Explorative Proving in Lower Secondary School Geometry2016

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Nagata, J., Chino, K., Fujita, T. Ichikawa D., Shimizu, S, & Iwanaga Y.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 無

    • NAID

      120007100962

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Use of examples of unsuccessful arguments to facilitate students’ reflection on their proving processes2016

    • Author(s)
      Tsujiyama, Y., & Yui, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 無

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proof validation and modification by example generation: A classroom-based intervention in secondary school geometry2016

    • Author(s)
      Komatsu, K., Ishikawa, T., & Narazaki, A.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 無

    • NAID

      120007100761

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning of application of functions through constructing proofs2016

    • Author(s)
      Iwata, K., Miyazaki, M., Makino, T. & Fujita, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: 無

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 世界探究パラダイムに基づくSRPにおける論証活動(1):理論的考察を通して2016

    • Author(s)
      宮川健,濵中裕明,大滝孝治
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 22(2) Pages: 25-36

    • NAID

      130007580628

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界探究パラダイムに基づくSRPにおける論証活動(2):電卓を用いた実践を通して2016

    • Author(s)
      濵中裕明,大滝孝治,宮川健
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 22(2) Pages: 59-72

    • NAID

      130007580640

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Proving activities in inquiries using the Internet2016

    • Author(s)
      Otaki, K., Miyakawa, T. & Hamanaka, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 4 Pages: 11-18

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 未完成な証明の生成過程における個人の調整の様相に関する一考察 :一組のペアに焦点を当てて2016

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30(6) Pages: 9-12

    • NAID

      130006655853

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] S. E. トゥールミンにみるargumentationの意味とその数学教育上の意義:証明の構想の過程に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Journal Title

      敬愛大学国際研究

      Volume: 29 Pages: 1-28

    • NAID

      120006016376

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「数と式」, 「図形」のカリキュラム開発枠組みの精緻化-2015

    • Author(s)
      茅野公穂,佐々祐之,宮崎樹夫,宮川健,中川裕之,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第3回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 7-12

    • NAID

      120007100515

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中等教育を一貫する論証指導の視点からみた一般性の扱いについて ~文字式を用いた代数的な証明の場合~2015

    • Author(s)
      宮川健,國宗進
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第3回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 75-82

    • NAID

      40022277736

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Change in in-service teachers' discourse during practice-based professional development in university2015

    • Author(s)
      Iwasaki, H. & Miyakawa, T.
    • Journal Title

      K. Beswick, T. Muir & J. Wells (Eds.) Proceedings of the 39th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 89-96

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A theoretical framework for curriculum development in the teaching of mathematical proof at the secondary school level2015

    • Author(s)
      Shinno, Y., Miyakawa, T., Iwasaki, H., Kunimune, S., Mizoguchi, T., Ishii, T. & Abe, Y.
    • Journal Title

      K. Beswick, T. Muir & J. Wells (Eds.) Proceedings of the 39th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 4 Pages: 169-176

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 文字式を用いて説明することの理解に関する一考察2015

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      「教育学部紀要」文教大学教育学部

      Volume: 49 Pages: 111-119

    • NAID

      120006422224

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学科における論理的に考察し表現する能力についての一考察2015

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      「教育学部紀要」文教大学教育学部

      Volume: 48 Pages: 21-29

    • NAID

      120006534866

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 未完成な証明の生成過程の認知的特徴について-ペアによる問題解決過程での「調整」の様相の分析を通して-2015

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究 臨時増刊

      Volume: 97 Pages: 177-184

    • NAID

      110010007018

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ニュージーランドの統計指導 ―日本のカリキュラムや指導への示唆―2015

    • Author(s)
      青山和裕,松元新一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 97 Pages: 13-22

    • NAID

      110009975728

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における証明の 構成の学習レベル-2015

    • Author(s)
      岩田耕司,宮崎樹夫,牧野智彦,藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第3回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 13-18

    • NAID

      120007100516

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:我が国の中学校数学科全領域における開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫,岩永恭雄,松岡樂
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第3回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 7-12

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学校数学における学力の顕在化:「活用する力」と「数学的に考える力」の関係から2015

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第3回春期研究大会論文集

      Volume: 無 Pages: 121-126

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」の開発枠組みの構築2015

    • Author(s)
      永田潤一郎・青山和裕・辻山洋介・小松孝太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第3回春期研究大会

      Volume: 無 Pages: 19-22

    • NAID

      40022277357

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学的に考える力を育てる授業改善2015

    • Author(s)
      清水静海
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 530 Pages: 109-121

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導要領算数・数学科改訂に向けての検討課題2015

    • Author(s)
      日本数学教育学会教育課程委員会検討WG
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 96 Pages: 12-23

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 証明学習の困難性に関する研究動向2015

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要

      Volume: 65(1) Pages: 97-104

    • NAID

      40020410776

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数を学び合う授業の価値:「算数を学び合う」の「合う」に着目して2014

    • Author(s)
      清水静海
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 520 Pages: 4-7

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「数学的に考える力」とは2014

    • Author(s)
      清水静海
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 523 Pages: 41-44

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「空間図形の平面上への表現と読み取り」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 14-17

    • NAID

      130008019097

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校数学科における論理的に考察し表現する能力の育成について2014

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育学部紀要

      Volume: 48 Pages: 21-29

    • NAID

      40020472179

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の結果に基づく中学校数学科における指導の改善の方向性2014

    • Author(s)
      永田潤一郎
    • Journal Title

      文教大学教育研究所紀要

      Volume: 23 Pages: 43-53

    • NAID

      120006419393

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] Functions of Open Flow-chart Proving in introductory lessons of formal proof2014

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., & Jones, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36

      Volume: 4 Pages: 225-232

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究として証明することのカリキュラム開発:進行状況と授業化の意味・役割2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫・永田潤一郎・茅野公穂
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 2-5

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学学習における「練習」に関する一考察:E. Ch. Wittmannの生産的練習の概念に着目して2014

    • Author(s)
      佐々祐之
    • Journal Title

      日本学校教育学会誌学校教育研究

      Volume: 29 Pages: 100-111

    • NAID

      110009970645

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「連続する自然数の和」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      佐々祐之・大塚武秀
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 18-21

    • NAID

      110009857081

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「三平方の定理とその証明」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      中川裕之・油井幸樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 30-33

    • NAID

      130008019070

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「平行四辺形の性質」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      辻山洋介・油井幸樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 22-25

    • NAID

      110009857082

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Rethinking the discovery function of proof within the context of proofs and refutations2014

    • Author(s)
      Komatsu, K., Tsujiyama, Y., & Sakamaki, A.
    • Journal Title

      International Journal of Mathematical Education in Science and Technology

      Volume: 45(7) Issue: 7 Pages: 1053-1067

    • DOI

      10.1080/0020739x.2014.902135

    • NAID

      120007100998

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 生徒による証明に関する困難性の認知的特徴について2014

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 89-98

    • NAID

      110009815069

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「平行移動,対称移動及び回転移動」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      宮川健・初谷淳
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 6-9

    • NAID

      130008019055

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 研究者と実践者の協働による‘授業化’の仕組みについて:証明することのカリキュラム開発の事例から2014

    • Author(s)
      宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究臨時増刊 第47回秋期研究大会特集号

      Volume: 96 Pages: 177-184

    • NAID

      130008019214

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Functions of proof: a comparative analysis of French and Japanese national curricula and textbooks2014

    • Author(s)
      Miyakawa, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the International Conference on Mathematics Research and Development

      Volume: - Pages: 333-338

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「基本的な作図」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      茅野公穂・嶋田和美・荻原啓一
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96(9) Pages: 10-13

    • NAID

      110009857079

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 統計的探究プロセスの授業化に向けた一考察:既存のデータを活用した問題解決活動に対する捉え方2017

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 領域「関数」における課題探究として証明することの授業化:第1学年の単元「比例と反比例」2017

    • Author(s)
      岩田耕司・永海哲広・原島裕美
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Interpretation of diagrams in dynamic geometry environments2017

    • Author(s)
      Komatsu, K., & Jones, K.
    • Organizer
      The 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 証明と論駁を通じての数学的知識の生成2017

    • Author(s)
      小松孝太郎・Keith Jones
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における指導法の開発に向けて2017

    • Author(s)
      永田潤一郎・青山和裕・辻山洋介・小松孝太郎・廣瀬俊哉
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Identifying local proof ‘modules’ during proving2017

    • Author(s)
      Miyazaki, M., Fujita, T., Jones, K., & Ichikawa, D.
    • Organizer
      The 41th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 課題探究として証明することを実現する指導法開発:指導法開発の意味と段階2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 領域固有な方法知を生成しようとする態度を養うタスクデザイン2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫, 茅野公穂, 小松孝太郎, 松永泰幸, Bokhove, C., Leung, A., & Mok, I.
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 証明の構造の理解に関する研究:前提と結論の接合における,局所的なモジュールの型の同定2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫,藤田太郎, Jones Keith, 市川大輔
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することの授業化と指導法の開発:領域「数と式」における第3学年の授業実践を通して2017

    • Author(s)
      佐々祐之・中川裕之
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における授業化に向けて2016

    • Author(s)
      青山和裕,辻山洋介,永田潤一郎,小松孝太郎
    • Organizer
      第40回日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における授業化の試み2016

    • Author(s)
      髙橋伸茂,青山和裕,辻山洋介,永田潤一郎,小松孝太郎
    • Organizer
      第40回日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「数と式」における第1学年の学習活動の具体化2016

    • Author(s)
      佐々祐之,長谷川英和
    • Organizer
      第40回日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における,課題探究として証明することの授業化:第3学年の内容「平行線と線分の比についての性質」2016

    • Author(s)
      永田潤一郎,島尾裕介
    • Organizer
      第40回日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育を一貫する数学的活動に基づく論証指導の理論的基盤2016

    • Author(s)
      宮川健・真野祐輔・岩崎秀樹・國宗進・溝口達也・石井英真・阿部好貴
    • Organizer
      全国数学教育学会第43回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界探究パラダイムに基づくSRPにおける論証活動 (1) ~理論的考察を通して~2016

    • Author(s)
      宮川健,濵中裕明,大滝孝治
    • Organizer
      全国数学教育学会第43回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界探究パラダイムに基づくSRPにおける論証活動 (2) ~電卓を用いた実践を通して~2016

    • Author(s)
      濵中裕明,大滝孝治,宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第43回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化 -第3学年の単元「図形の相似」-2015

    • Author(s)
      永田潤一郎・島尾裕介
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化-第3学年の内容「2つの連続する奇数の性質」-2015

    • Author(s)
      牧野智彦・田中真也
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的問題解決を始めとする今後の統計教育に関する提案2015

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行線と角の性質」,「多角形の角についての性質」2015

    • Author(s)
      宮﨑樹夫, 市川大輔,松岡樂, 岩永恭雄
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における操作的証明(Operative proof)に関する研究(Ⅳ):小学校段階での操作的証明における道具的創成の様相について2015

    • Author(s)
      佐々祐之・藤田太郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第41回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-01-31 – 2015-02-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 類比となる理由を探る方法に関する一考察:類似な条件におきかえて図形の性質をみつける類推に限定して2014

    • Author(s)
      中川裕之
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における証明と論駁の活動を促すデザイン実験の構想2014

    • Author(s)
      小松孝太郎・辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 未完成な証明を生成する生徒の認知過程の様相:ペアによる問題解決過程の分析を通して2014

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスを取り入れた授業実践について2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第1学年の単元「空間図形」2014

    • Author(s)
      岩田耕司・林田眞姫・西岡和成
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] オープンなフローチャート証明をすることの効果と限界2014

    • Author(s)
      宮﨑樹夫・松岡樂・Taro Fujita・Keith Jones
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:学習レベルの移行過程に関する枠組みに基づく授業化2014

    • Author(s)
      宮﨑樹夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「連続する3つの自然数の和」2014

    • Author(s)
      佐々祐之・大塚武秀
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的探究プロセスを取り入れた指導の実現に向けて:プロセスに対するレベル設定を視点にして2014

    • Author(s)
      青山和裕
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 隠れた学力観とその顕在化による可能性:全国学力・学習状況調査(中学校数学)にみる学力観2014

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的事象に関する課題探究を実現する学力とその可能性:「活用する力」βへの提言2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:「内容−活動対応表」に基づく授業化の意味・役割2014

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校図形領域における課題探究として証明することの授業化:第3学年の内容「三平方の定理」2014

    • Author(s)
      中川裕之・油井幸樹
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校図形領域における課題探究として証明することの授業化:第2学年の内容「平行四辺形の性質」2014

    • Author(s)
      辻山洋介・油井幸樹
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校図形領域における課題探究として証明することの授業化:第1学年の内容「基本的な作図」と「空間図形」2014

    • Author(s)
      茅野公穂・嶋田和美・荻原啓一
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] Advances in mathematics education research on proof and proving: An international perspective(第9, 19章を分担執筆)2018

    • Author(s)
      A. J. Stylianides, & G. Harel (Eds.)
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783319709963
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] What is a good lesson in Japan? An analysis. (In M. Inprasitha, M. Isoda, P. Wang-Iverson, & B.-H. Yeap (Eds.) Lesson Study: Challenges in Mathematics Education, pp. 327-349)2015

    • Author(s)
      Miyakawa, T.
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      World Scientific
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「図形の計量-相似・三角比」藤井斉亮編著『算数・数学科教育』(pp.204-208)2015

    • Author(s)
      牧野智彦
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 「作図と論証」藤井斉亮編著『算数・数学科教育』(pp.191–197)2015

    • Author(s)
      小松孝太郎
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Proving as an explorative activity in mathematics education: New trends in Japanese research into proof. (In B. Sriraman, J. Cai, K. H. Lee, L. Fan, Y. Shimizu, C. S. Lim, & K. Subramaniam (Eds.), First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India)2015

    • Author(s)
      Miyazaki, M. & Fujita, T.
    • Total Pages
      940
    • Publisher
      Information Age Publishing
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 論理的思考力・表現力育成のためのカリキュラム開発:教科間連携,幼・小・中連携を視野に入れて2015

    • Author(s)
      熊本大学教育学部・四附属学校園
    • Total Pages
      299
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 中学校数学科・高校数学科教育論2014

    • Author(s)
      小山正孝・山口武志・山田篤史・清水紀宏・岡崎正和・吉村直道・加藤久恵・影山和也・岩田耕司・渡邊慶子・髙井吾朗・砂原徹・富永和宏・喜田英昭・橋本三嗣・井上芳文
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi