• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Emprical Research on the Construction Process of the Concept of Division based on the Multi-World Paradigm

Research Project

Project/Area Number 26285205
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University (2016)
International Pacific University (2014-2015)

Principal Investigator

Nakahara Tadao  広島大学, 教育学研究科(研究院), 名誉教授 (90034818)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡崎 正和  岡山大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40303193)
山口 武志  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (60239895)
影山 和也  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (60432283)
前田 一誠  環太平洋大学, 教育学部, 准教授 (90757634)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords算数教育 / わり算 / 構成主義 / 社会文化主義 / 相互作用主義 / 達成度 / 調査研究 / 授業実践 / 調査問題 / 暗黙のモデル
Outline of Final Research Achievements

This research has three main objectives The first is to develop tests for clarify the actual performance situation and the construtive process of the concept of division. The second is to clarify the construtive process and misconceptions of division by analyzing results of the longitudinal and cross-sectional survey. The third is to propose the improvement of lesson of division in the elementary level. Firstry, we developed six sets of tests of division, for 5th to 7th grader, which could reveal difficulties of understanding the meaning of division. Secondary, we analyzed the results of the tests by three part, that is, dividing division & its extention, including division & its extention, and division using how many times as. Thridy, we proposed the implovement principle, such as interaction of making sence of division and using tools for solving story problem of division, for teaching devision.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 「等分除とその拡張」に関わるわり算問題の調査結果の考察2017

    • Author(s)
      山口武志、影山和也、中原忠男、岡崎正和、前田一茂
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第23巻第1号 Pages: 1-20

    • NAID

      130007580610

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 算数・数学教育の質を捉える理論的視座に関する研究(2)-児童・生徒の物語的思考に焦点を当ててー2017

    • Author(s)
      渡邊慶子、岡崎正和、木村恵子
    • Journal Title

      日本数学教育学会『数学教育教育学研究』

      Volume: 98 Pages: 49-56

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 倍に関わるわり算の位置づけにに関する研究-小学5年から中学1年に対するわり算調査をもとにして2016

    • Author(s)
      岡崎正和、前田一誠、中原忠男、山口武志、影山和也
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第49回秋期研究大会発表集録』

      Volume: 第49巻 Pages: 161-164

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的・記号論的研究ー「数学的意味と数学的表現の相互発達」の視座からの小学校第2学年「たし算」に関する授業改善ー2016

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第22巻第1号 Pages: 115-147

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 算数・数学授業の質を捉える理論的視座に関する研究-物語の哲学の立場からー2015

    • Author(s)
      岡崎正和、他2名
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育学論究』

      Volume: 第95巻 Pages: 49-56

    • NAID

      110010007002

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(Ⅲ)-第4学年「分数」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、他4名
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 第20号・第2号 Pages: 93-112

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 見通しを軸とした自律性の育成に関する研究―RPDCAサイクルを生かした算数の学び―2014

    • Author(s)
      太田誠、岡崎正和
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 第20巻・第2号 Pages: 21-29

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 倍に関わるわり算の位置づけに関する研究-小学5年から中学1年に対するわり算調査をもとにして2016

    • Author(s)
      岡崎正和、前田一誠、中原忠男、山口武志、影山和也
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学教育の質を捉える理論的視座に関する研究(2)-児童・生徒の物語的思考に焦点を当ててー2016

    • Author(s)
      渡邊慶子、岡在正和、木村恵子
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] わり算概念の構成過程に関する理論的・実証的研究―「等分除とその拡張」の理解に関する考察-2016

    • Author(s)
      山口武氏、影山和也、中原忠男、岡崎正和、前田一誠
    • Organizer
      全国数学教育学会第43回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的・記号論的研究-小学校第2学年「たし算」に関する授業改善ー2015

    • Author(s)
      山口武志
    • Organizer
      全国数学教育学会第42回研究発表会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学教育学部
    • Year and Date
      2015-06-14
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi