• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of systematic experimental teaching materials for training science teachers who acquired deep particle recognition by experiments.

Research Project

Project/Area Number 26350222
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Taguchi Satoshi  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60281862)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柚木 朋也  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (00311457)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords科学教育 / 化学教育 / 科学教員養成 / 実験・観察 / 原子・分子 / イオン / 粒子 / 物質認識 / ICT
Outline of Final Research Achievements

In the chemical education in primary and secondary school, "particles" were put in the pillar of the basic view and concept of chemistry, and chemical education has been systematized with this basic view and concept. On the other hand, the particle recognition at the time of University of education admission of the student to who aims to be a science teacher is based on the view that the substance is made up of particles (atoms) since it was written in the textbook. In other word, this view is not the result that came to the conviction that "the particle is not visible directly but substances must be made of particles" based on exploratory experiments. Therefore, we developed systematic experimental educational-materials for training of the junior high school science teachers who deepen particle recognition of substance based on experiments from both macroscopic and microscopic perspectives, including the reproduction of historical experiments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は,理科の学習指導要領解説でも基本的な見方や概念の柱に据えられている(目には直接見えない)「粒子」の存在を,机上の空論ではなく,体験的かつ体系的に認識した理科教員を養成するための教材の在り方を提案するものであり,優れた理科教員を養成するための環境構築という点で学術的意義や社会的な意義がある。このような体系的な教材を開発した事例は知られていない点からも意義があると考える。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] プログラミング言語Processingによる中和滴定シミュレーションの開発と高等学校化学教育での実践2019

    • Author(s)
      濵谷 成樹,田口  哲,井上 祥史
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 69 (2) Pages: 191-206

    • NAID

      120006596105

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校・高校におけるダニエル電池製作・実験方法に関する考察2019

    • Author(s)
      濵谷 成樹,田口  哲
    • Journal Title

      日本理科教育学会北海道支部大会発表論文集

      Volume: 29 Pages: 5-8

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 力の実感を伴った測定が可能な大気圧標高依存性測定実験-ガラスシリンジ・力センサー・GPS搭載移動端末の活用2017

    • Author(s)
      田口 哲,渕上 哲,仲鉢大地
    • Journal Title

      平成28年度日本理科教育学会北海道支部大会発表論文集

      Volume: 27 Pages: 13-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] プラスチックシリンジと三方コックを活用した簡便な気体同定実験教材の開発と化学教育での実践2015

    • Author(s)
      田口 哲,大滝優実,渕上 哲,仲鉢大地,柚木朋也
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 66 Pages: 135-147

    • NAID

      110009987311

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 電解質入り寒天接触型ダニエル電池の開発2019

    • Author(s)
      濵谷成樹,田口 哲
    • Organizer
      日本化学会第99回春季年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校・高校におけるダニエル電池製作・実験方法に関する考察2018

    • Author(s)
      濵谷成樹,田口 哲
    • Organizer
      平成30年度日本理科教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子の粒子認識を深めるためのポリスチレンマイクロ球を活用した電気素量測定実験:理科教員養成課程の学生への実践2018

    • Author(s)
      中野 智文,田口 哲
    • Organizer
      日本化学会第98回春季年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ポリスチレンマイクロ球を活用した電気素量測定実験に対する球サイズの影響2017

    • Author(s)
      中野智文,田口 哲
    • Organizer
      日本化学会第97春季年会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学日吉キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成・教育実践に資する教科内容の教育-北海道教育大学における理科の取り組みを含めて-2017

    • Author(s)
      田口 哲
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会 フォーラム「 教科教育学と教科内容学との架橋をいかに構築するか」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 力の実感を伴った測定が可能な大気圧標高依存性測定実験-ガラスシリンジ・力センサー・GPS搭載移動端末の活用2016

    • Author(s)
      田口 哲,渕上 哲,仲鉢大地
    • Organizer
      平成28年度日本理科教育学会北海道支部大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌駅前サテライト
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ガラスシリンジ・力センサー・スマートフォンを活用した大気圧の標高依存性の測定教材2016

    • Author(s)
      田口 哲・渕上 哲・仲鉢 大地
    • Organizer
      日本化学会第96春季年会
    • Place of Presentation
      同志社大学京田辺キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] プラスチックシリンジと三方コックを活用した簡便な気体同定実験教材:シリンジへの気体注入法の影響2015

    • Author(s)
      田口 哲・大滝 優実・渕上 哲・仲鉢 大地・柚木 朋也
    • Organizer
      日本化学会第95春季年会
    • Place of Presentation
      日本大学理工学部 船橋キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://www.shinko-keirin.co.jp/keirinkan/pr/risukeirin/pdf/no017_07.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi