• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of evaluation method of new environmental education program incorporating practical analysis

Research Project

Project/Area Number 26350248
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionFukui University of Technology

Principal Investigator

KASAI TOSHIHIRO  福井工業大学, 環境情報学部, 教授 (60279396)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 荒木 史代  福井工業大学, 工学部, 教授 (20724008)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsライフサイクル思考 / 環境教育 / 緑のカーテン / 雨水活用 / 小学校 / 中学校
Outline of Final Research Achievements

We examined the effect of environmental education program based on Life Cycle Thinking (LCT). This program uses rainwater harvesting and green wall as teaching materials, improves the critical thinking ability, and makes it possible to obtain true environmental behavior. The effect measurement was conducted on the questionnaire survey on the critical thinking ability and the career decision skill for the implementation group and the control group. As a result, the critical thinking ability and the career decision skill were significantly higher in the repetitive educated implementation group than in the control group. It was found that LCT learning gained critical thinking ability and career determination skill. In addition, it was found that repeated education is important for enhancing the learning effect of this environmental education program.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 小学校におけるライフサイクル思考に基づく環境教育プログラムの実践と評価 ~中学生対象の批判的思考・進路決定スキルに関するフォローアップ調査の結果から~2016

    • Author(s)
      笠井利浩,荒木史代
    • Journal Title

      日本LCA学会誌

      Volume: 11 Pages: 273-284

    • NAID

      130005331066

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校におけるライフサイクル思考に基づく環境教育プログラムの実践 ~雨水で育てる緑のカーテンを用いた取り組み~2015

    • Author(s)
      笠井利浩,荒木史代
    • Journal Title

      日本LCA学会誌

      Volume: 11 Pages: 337-347

    • NAID

      130005111098

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 小中学校におけるライフサイクル思考に基づく環境教育プログラム -雨水で育てる緑のカーテンを使った7年間の実践記録-2017

    • Author(s)
      笠井利浩,荒木史代
    • Organizer
      日本LCA学会研究発表会
    • Place of Presentation
      産業技術総合研究所・つくばセンター
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるライフサイクル思考に基づく環境教育の実践と評価2016

    • Author(s)
      笠井利浩,荒木史代
    • Organizer
      日本LCA学会
    • Place of Presentation
      東京大学・柏キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校におけるライフサイクル思考に基づく環境教育プログラム2016

    • Author(s)
      笠井利浩,荒木史代
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校におけるライフサイクル思考を取り入れた環境教育の実践と評価 -小学校時の環境教育実践群との比較-2016

    • Author(s)
      荒木史代,笠井利浩
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校における環境教育の実践と評価 -ライフサイクル思考を取り入れた環境教育の実践-2015

    • Author(s)
      荒木史代,笠井利浩
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるライフサイクル思考に基づく環境教育プログラム2015

    • Author(s)
      笠井利浩,荒木史代
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校におけるライフサイクル思考に基づく環境教育の実践と評価2015

    • Author(s)
      笠井利浩、荒木史代、前畠勇
    • Organizer
      日本LCA学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2015-03-09 – 2015-03-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における環境教育の実践と評価 -ライフサイクル思考を取り入れた定量的環境教育の実践-2014

    • Author(s)
      荒木史代、笠井利浩
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 緑のカーテンを用いたインタラクティブアート2014

    • Author(s)
      近藤晶、笠井利浩
    • Organizer
      環境芸術学会
    • Place of Presentation
      群馬県伊香保温泉
    • Year and Date
      2014-10-04 – 2014-10-05
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ライフサイクル思考に基づく環境教育プログラムの実践と評価2014

    • Author(s)
      笠井利浩、荒木史代、前畠勇
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2014-08-01 – 2014-08-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi