• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Teacher's Proficiency Process from the Viewpoint of "Automation" and "Sensemaking"

Research Project

Project/Area Number 26350339
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKamakura Women's University (2018-2019)
Niigata University of Health and Welfare (2014-2017)

Principal Investigator

TOHYAMA TAKASHI  鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授 (50468972)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅田 匡  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00184143)
吉田 重和  新潟医療福祉大学, 健康科学部, 准教授 (30549233)
西原 康行  新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授 (50339959)
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教師の熟達化 / 大学教職課程 / 自動化 / Sensemaking / ワーキングメモリ
Outline of Final Research Achievements

In this research, the process of formation and proficiency of teachers' ability to teach is grasped from two viewpoints of "automation" and "Sensemaking". We filmed a video of micro-teaching of university students and asked for reflection by using the video and psychological work load as cues. The content of reflection consists of the contents of thinking and decision-making. As a result of the analysis, it was clarified what to become aware of and what to become unconscious during the lesson as the teacher grows.
Novice teachers can "automate" their own teaching behavior by accumulating lesson experience and have time to think about students' appearance and educational goals. In this process, teachers will become aware of many things during class and will be able to add meaning (Sensemaking) to the contents that they have noticed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,教師としての力量形成の最終目標とすべき到達点や成長の中間地点ではなく,スタート地点を明らかにするものであった。教師を目指す大学生や初任の教員が何を考えて授業をしているのか,授業をしながらどんなことを難しいと感じているのかを明らかにした本研究の成果は,教員養成において,授業をすることや授業をする力量がどのような機序で習得されていくのか,どのような働きかけが養成に必要なのかなどを示すものである。
中でも,多くの初心者,初任者にとって教師である自分が何をするのかということが思考の大半を占める状態で授業をする経験の必要性が示されたことは,教員養成過程の教育内容の再考につながると思われる。

Report

(7 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (4 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 「教える」ということをどのように学んでいくのか?~「教える」を見直す3~2019

    • Author(s)
      遠山孝司,野澤好恵,椎谷千秋,田村由美,河村美穂
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22 Pages: 81-101

    • NAID

      130008084254

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教える」を見直して,見えてきたもの2019

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22 Pages: 103-107

    • NAID

      130008084253

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「教える人」が育つ過程~教えるを見直す2~2018

    • Author(s)
      遠山孝司・金子京子・太田祐子・前田康裕・河村美穂
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 21 Pages: 39-60

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教える」の本質とは何か~教えるを見直す1~2017

    • Author(s)
      遠山孝司,前田康裕,佐々木晃,添田百合子,井藤 元,河村美穂
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 20 Pages: 101-103

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How do candidates get "waza" in microteaching? :In Japanese teacher education―2019

    • Author(s)
      Takashi TOHYAMA
    • Organizer
      International Conference How People Learn “WAZA” From the educational field of teaching and nursing
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 授業の「間」の研究:現職教員と教職志望大学生による授業の比較を通して2019

    • Author(s)
      橋本みき・遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学生による実習の振り返りから考える幼稚園実習の意義2019

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「教える」ということをどのように学んでいくのか? ~「教える」を見直す3~2019

    • Author(s)
      野澤好恵・椎谷千明・田村由美・河村美穂・遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「教える人」が育つ過程 ~「教える」を見直す2~2018

    • Author(s)
      金子京子,太田祐子,前田康裕,河村美穂,遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第19回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「教える」の本質とは何か ~「教える」を見直す1~2017

    • Author(s)
      前田康裕・佐々木晃・添田 百合子・井藤 元・河村美穂・遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第18回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学所沢キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程大学生の模擬授業経験による授業イメージの変化-熟達化モデルから反省的実践家モデルへの移行-2017

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会 第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクションと教師の成長― 教師として成長すること(2) ―2016

    • Author(s)
      浅田 匡・遠山孝司・中村 駿・前田菜摘・高橋知己
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      ンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクションと教師の成長:教師として成長すること(2)2016

    • Author(s)
      浅田 匡,遠山孝司,中村 駿,前田菜摘,高橋知己
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松,かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] How Will Student Teachers Become Teachers to Make “Transition of Children” in Japan?: To Automate before Sensemaking2015

    • Author(s)
      Takashi TOHYAMA, Tadashi ASADA, Shigekazu YOSHIDA, Yasuyuki NISIHARA
    • Organizer
      ECER (EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION)2015
    • Place of Presentation
      Budapest (Hungary)
    • Year and Date
      2015-09-08 – 2015-09-11
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] How Will Student Teachers Become Teachers to Make “Transition of Children” in Japan? -To Automate before Sensemaking-2015

    • Author(s)
      T. TOHYAMA, T. ASADA, S. YOSHIDA, & Y. NISIHARA
    • Organizer
      EERA ECER 2015 Budapest
    • Place of Presentation
      Corvinus University of Budapest
    • Year and Date
      2015-09-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業改善とリフレクション:教師として成長すること(1)2015

    • Author(s)
      遠山孝司,林なおみ,岸野麻衣,藤澤伸介,高橋知己,浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ,新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成に大学教員はどのように臨むのか:教職課程に関する授業改善の実際2015

    • Author(s)
      高橋知己,遠山孝司,野口隆子,市川洋子,高橋亜希子,浅田 匡,無藤 隆
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ,新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 初任者教師の授業観の変化についての事例研究 :大学卒業前のナラティブとの比較2015

    • Author(s)
      遠山 孝司,吉田重和, 西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      日本教師学学会第16回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-03-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教授活動の反復経験が教職課程大学生に与える影響(2) -同一内容の模擬授業の繰り返しによるリフレクションの変化-2014

    • Author(s)
      遠山孝司,吉田重和, 西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望の大学生は初めての模擬授業をどう振り返るのか -リフレクションのテキスト分析から-2014

    • Author(s)
      遠山孝司,吉田重和,西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      第30回日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi