• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Comparative Study of Teaching Method and Teaching Material Selection According to the Piano Learner's Circumstance

Research Project

Project/Area Number 26370156
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Art at large
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Matsunaga Kayako  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20344541)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺田 貴雄  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (00322868)
水田 香  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30133789)
野呂 佳生  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (40237897)
Research Collaborator ANGERVO Rebekka  
BAKKE Signe  
LEIKVOLL Jlia  
GLEMSER Wolfgang  
ROSAR Inge  
CLAUSEN Bernd  
ELLIS Jhon  
DOUBOVITSKAVA Elen  
RAY Vicki  
FALIKS Inna  
CHENG Gloria  
ROSENBOOM David  
MCALLISTER Robert C  
LAVNER Feffrey  
MARTIN Christine  
IIDA Moyu  
TATEOKA Jun  
MIZOGUCHI Nozomi  
OHIRA Kensuke  
NISHIKIORI Fumi  
TANAKA Karen  
IZUMI Mari  
Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsピアノペダゴジー / アメリカ / ヨーロッパ / 状況 / 教材 / 各国の事情 / ニーズ / ペダゴジー / 個人 / ピアノ指導 / 芸術表現 / ブランデンブルク工科大学 / ヴュルツブルク音楽大学 / ミシガン大学 / ピアノ教則本 / スオミ・ピアノスクール / ピアノ・ペダゴジー
Outline of Final Research Achievements

This research investigates the way of teaching piano and teaching materials of American which have common points in the historical background of piano acceptance and European countries, and gives feedback to piano teaching in Japan finally. As a result of investigating Norway, Finland, Brandenburg, Würzburg, Michigan, Chicago, Los Angeles, the historical background and social circumstances have influenced the piano teaching exactly, it was revealed that piano teaching was done. We can find vulnerable points in Japan treated as important in these countries and points requiring approaches in the future and gained guidance for better piano teaching.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2017 2016 2015 2014

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] ヴュルツブルク音楽大学におけるピアノ指導法-Inge Rosar教授のグループレッスン及び実践演習より-2016

    • Author(s)
      野呂佳生、松永加也子、水田香、寺田貴雄
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要教育科学編

      Volume: 67-1 Pages: 321-333

    • NAID

      120005845046

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成系大学でピアノ教育が果たすべき役割について2014

    • Author(s)
      水田香・松永加也子
    • Organizer
      日本教育大学協会全国音楽部門大学部会
    • Place of Presentation
      札幌市教育文化会館
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 芸術・スポーツ文化学研究32017

    • Author(s)
      松永加也子
    • Total Pages
      347
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 芸術・スポーツ文化学研究22016

    • Author(s)
      松永加也子
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 芸術・スポーツ文化学研究22016

    • Author(s)
      水田香
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 芸術・スポーツ文化学研究2015

    • Author(s)
      松永加也子
    • Total Pages
      409
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 芸術・スポーツ文化学研究2015

    • Author(s)
      水田香
    • Total Pages
      409
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi