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The Empirical Study for Manufacturing Retailer as the Origin of Japanese Distribution Industry

Research Project

Project/Area Number 26380587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionKonan University

Principal Investigator

Nishimura Junji  甲南大学, 経営学部, 教授 (60198504)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords製造小売業 / SPA / 流通機能 / 成長戦略 / 商業集積 / 流通 / 製造小売 / 小売企業 / 産業集積 / 中小企業のマーケティング / 地域市場 / 地場産業 / 消費適応 / マーケティング志向 / 小売
Outline of Final Research Achievements

In Japan there many manufacturing retailers, especially small food manufacturing retailers, near local consumer markets. Retailers also take locations near consumer markets, but big retailers develop to the national market. Manufacturers generally develop to the local areas because of the advantages of location cost for the factory.
This research focuses upon the manufacturing retailer having the meaning of existence due to playing the distributive functions to small local markets and analyzes the difference of growth strategies in the local and national markets. It is concluded that there are both strategies of big manufacturing retailers aiming at expanding to national markets for the scale of economies and small manufacturing retailers aiming at local markets for the sustainability.

Report

(5 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 市場に対する立地視点からみた製造小売業の成長に関する特性分析 : スイーツ産業の事例に基づく予備的考察2018

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 58 Pages: 1-17

    • NAID

      120006405666

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Characteristics of Products made by the Manufacturing Retailer : Consumer tastes to the Sweet Product2016

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究 = Konan business review

      Volume: 57 Issue: 2 Pages: 65-83

    • DOI

      10.14990/00002219

    • NAID

      120005994770

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1260/00002219/

    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域産業における産業集積の特徴と課題2015

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 第56巻第3号 Pages: 53-85

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中小規模の地方企業における集積と市場の関係に基づく成長戦略2015

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 第56巻第1号

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 問題提起「現代の流通における動態」2018

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会1月例会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 立地市場と対応市場視点からみた製造小売業の成長戦略に関する特性分析-スイーツ産業の事例に基づく考察-2017

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会 全国研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域スイーツ店の成長とその意味 -神戸のスイーツ産業を考察の対象として-2017

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      スイーツ学会・日本フードサービス学会 共催研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題提起 流通における業態・業種の分離と統合2017

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会 1月例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター (大阪府大阪市北区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 立地市場と対応市場視点から見た製造小売業の成長戦略に関する特性分析ースイーツ産業の事例に基づく考察ー2017

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      第67回 日本商業学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫県立大学(兵庫県神戸市西区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 地域における産業集積企業の消費適応からみる成長戦略に関する一考察ー神戸ケミカルシューズ産業の事例に基づいてー2016

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本学術振興会産業構造・中小企業第118委員会
    • Place of Presentation
      株式会社商工組合中央金庫(東京都中央区)
    • Year and Date
      2016-02-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 問題提起 流通における成果と消費者2016

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会1月例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-01-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 1からの流通論 第2版2018

    • Author(s)
      石原武政・竹村正明・細井謙一共編著
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 先を読むマーケティング―新しいビジネスモデルの構築に向けて―2016

    • Author(s)
      西村順二、辻本法子、玄野博行、石垣智徳、中山雄司、穐原寿識、三上和彦、中田善啓
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      同文舘
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2019-03-29  

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