Academic Achievement and Self-concept Formation Process in Adolescent Girls
Project/Area Number |
26380949
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Seitoku University |
Principal Investigator |
SAGARA Junko 聖徳大学, 児童学部, 教授 (20323868)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
都築 忠義 聖徳大学, 児童学部, 教授 (80236926)
宮本 友弘 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (90280552)
鈴木 悦子 聖徳大学短期大学部, その他部局等, 教授 (10352676)
家近 早苗 聖徳大学, 児童学部, 准教授 (40439005)
川並 芳純 聖徳大学, 児童学部, 教授 (70258953)
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Project Period (FY) |
2014-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 思春期 / 女子 / 縦断研究 / 自己評価 / 学力 / コンピテンス / 抑うつ / 学業的自己概念 / 親の期待 / 縦断データ / うつ傾向 / 女子高校3年生 / 受験行動 / 学力認知 / 抑うつ傾向 / 中・高校生女子 / 過小、過大評価 / 中学・高校生女子 / 自己認知 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to find out what causes self-worth decline in adolescent girls. As a result of examining the relationship between self-worth, depression tendency, and academic performance through analysis of 3 years’longitudinal data of 2 cohorts of junior high school girls, it was suggested that the self-worth of junior high school first graders would be significantly lower in the second grader, and that the decline would be related to the loss of interpersonal self-confidence and heightened depressive tendency rather than academic performance as a background, and the choice of university was not based on their psychological self-worth.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
まず、学術的には、思春期の女子の自己評価の低下に関する研究は多いが、学業成績や学業的自己概念を要因としてとりあげ、他の心理的要因との関連を縦断的に検討した研究は見当たらず、中学、高校における女子の自己概念に関する重要な示唆をもたらした点で意義があるといえる。 社会的には、今日、女性の活躍が期待されている一方で、思春期女子の自信が低下することが知られている。本研究は、女性が男性以上に意欲をもって活躍しようとする動機を高める上で示唆をもたらした点で、社会的意義があるといえる。
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Report
(6 results)
Research Products
(22 results)