• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

fundamental study on the teaching and learning of explorative proving in function area of junior high school mathematics

Research Project

Project/Area Number 26381219
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

IWATA Koji  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)

Project Period (FY) 2014-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords関数 / 証明 / 説明 / 数学的モデル化 / 中学校数学
Outline of Final Research Achievements

In this study, I defined the “proving” in function area of junior high school mathematics as “justifying the prediction or interpretation produced by using functions” and built the criteria for the proving. And then, I proposed the levels and course of its learning. In addition, I analyzed the descriptive representations of junior high school second and third graders to the problem which ask them to justify prediction produced by using function, and teaching practices for first graders were empirically carried out. As a result, it was found that there were extremely few students who achieved the higher levels of proving in terms of describing the formulation and interpretation processes. And regarding the practices, the importance of dividing the teaching phases into the contexts of discovery and justification was found.

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (8 results) (of which Acknowledgement Compliant: 7 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における学習レベルとその移行-2016

    • Author(s)
      岩田耕司・宮崎樹夫・牧野智彦・藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第4回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 167-172

    • NAID

      120007100518

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 複数の事象の関係を捉え統合する過程の分析2016

    • Author(s)
      岩田耕司・清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第4回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 243-248

    • NAID

      120007035470

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における証明の構成の学習レベル-2015

    • Author(s)
      岩田耕司・宮崎樹夫・牧野智彦・藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第3回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 13-18

    • NAID

      120007100516

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学的な表現を通して他者と関わる活動とその評価に関する一考察2015

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第3回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 135-142

    • NAID

      120007035477

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における証明の構成の学習レベル-2015

    • Author(s)
      岩田 耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第2回春期研究大会論文集』

      Volume: -

    • NAID

      120007100516

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 隠れた学力観とその顕在化による可能性-全国学力・学習状況調査(中学校数学)にみる学力観-2014

    • Author(s)
      岩田 耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第2回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 5-12

    • NAID

      120007035476

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化-第1学年の単元「空間図形」-2014

    • Author(s)
      岩田 耕司
    • Journal Title

      日本科学教育学会『第38回年会論文集』

      Volume: - Pages: 157-160

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「空間図形の平面上への表現と読み取り」において課題探究として証明することの授業化2014

    • Author(s)
      岩田 耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 96 (6) Pages: 14-17

    • NAID

      130008019097

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Learning of Application of Functions through Constructing Proofs2016

    • Author(s)
      Iwata, K., Miyazaki, M., Makino, T. & Fujita, T.
    • Organizer
      13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      University of Hamburg (Hamburg, Germany)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における学習レベルとその移行-2016

    • Author(s)
      岩田耕司・宮崎樹夫・牧野智彦・藤田太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学大久保キャンパス(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の事象の関係を捉え統合する過程の分析2016

    • Author(s)
      岩田耕司・清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学 大久保キャンパス(埼玉県さいたま市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における証明の構成の学習レベル-2015

    • Author(s)
      岩田耕司・宮崎樹夫・牧野智彦・藤田太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的な表現を通して他者と関わる活動とその評価に関する一考察2015

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発-領域「関数」における証明の構成の学習レベル-2015

    • Author(s)
      岩田 耕司,宮崎 樹夫,牧野 智彦,藤田 太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第3回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校数学における課題探究として証明することの授業化-第1学年の単元「空間図形」-2014

    • Author(s)
      岩田 耕司,林田 眞姫,西岡 和成
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 隠れた学力観とその顕在化による可能性-全国学力・学習状況調査(中学校数学)にみる学力観-2014

    • Author(s)
      岩田 耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-04-04   Modified: 2018-03-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi