2020 Fiscal Year Final Research Report
Modeling and Rendering of Appearances of Complex Objects by Computer Graphics Techniques
Project Area | Understanding human recognition of material properties for innovation in SHITSUKAN science and technology |
Project/Area Number |
15H05924
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Complex systems
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
井尻 敬 芝浦工業大学, 工学部, 准教授 (30550347)
岡部 誠 静岡大学, 工学部, 准教授 (40557211)
岩崎 慶 和歌山大学, システム工学部, 准教授 (90379610)
藤堂 英樹 中央学院大学, 現代教養学部, 助教 (30576517)
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Project Period (FY) |
2015-06-29 – 2020-03-31
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Keywords | 質感表現 / 質感解析 / 質感編集 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project aimed at achieving the following three research goals. They are reproduction of realistic object appearances, investigation of important factors to reproduce the realistic appearances, and development of methods that allows the user to edit the appearances. We have developed a series of methods to address related problems. Examples include modeling complex natural objects using micro CT, error estimation framework for intensity calculation of virtual objects, efficient rendering of translucent materials, appearance analysis of illustrations, inverse appearance problems, realistic reproduction of fluid media. Our achievements have been published in the top journals in computer graphics field.
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Free Research Field |
コンピュータグラフィックス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
リアルな質感の再現と解析に関する研究を通じて、物理的な正確性を保ったリアルな映像生成を可能とする新たな手法群や質感解析を行うためのデータベースの構築を行った。また、質感の編集に関する研究では、物理的あるいは視覚的な特徴量を手掛かりとして、自然さを保ったうえで、目的の映像表現を実現する手法群を開発した。エンターテイメント産業をはじめとする映像制作への応用が第一に期待されるが、視覚心理や脳科学における質感の解析においても重要な役割を果たすことが期待される。
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