2021 Fiscal Year Final Research Report
Emergence of individuality in human infants
Project Area | Integrative research toward elucidation of generative brain systems for individuality |
Project/Area Number |
16H06525
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Complex systems
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Homae Fumitaka 東京都立大学, 人文科学研究科, 教授 (20533417)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
多賀 厳太郎 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (00272477)
渡辺 はま 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任准教授 (00512120)
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Project Period (FY) |
2016-06-30 – 2021-03-31
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Keywords | 発達脳科学 / 乳幼児 / 個性 / 身体運動 / 言語獲得 |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, “individuality” is determined by relativizing the characteristics of each individual through comparisons between multiple individuals. Specifically, we found that an infant’s word acquisition will progress with alternating periods of rapid vocabulary growth and stagnation. When junior high school students learning English as a foreign language listened to English sentences, we found that there was a sex-specific difference in brain activity. Regarding brain structure, each individual had different characteristics at 6 months of age, and the characteristics tended to be maintained until at least 2 years after birth. Individual certification was possible with a high accuracy rate from the spontaneous movement of the limbs of 3-month-old infants. By analyzing rolling of 9- to 10-month-old infants, we found 6 types of movement patterns and each individual had differing characteristics.
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Free Research Field |
認知神経科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通して、乳幼児から成人に至る多数の個人の特徴を、複数の尺度を用いて個人間の相対的な位置として表すことで、「個性」を表現することが可能であることを示した。これは、単に個人ごとに違いがあるというだけではなく、「個性」を科学的に捉えることができるということを示しており、新しい学術領域として「個性学」が成り立つ道筋を明らかにしたものである。乳幼児、ひいては、ヒトの成り立ちをより良く知るために、個性学と発達科学とが両輪となって発展することが期待される。
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