2018 Fiscal Year Final Research Report
Research on ambient intelligence systems to support human-machine mutual-adaptation
Project Area | Cognitive Interaction Design: A Model-Based Understanding of Communication and its Application to Artifact Design |
Project/Area Number |
26118006
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas (Research in a proposed research area)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Review Section |
Complex systems
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
IMAI MICHITA 慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 教授 (60348828)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小野 哲雄 北海道大学, 情報科学研究科, 教授 (40343389)
篠沢 一彦 株式会社国際電気通信基礎技術研究所, 知能ロボティクス研究所, 連携研究員 (80395160)
大澤 博隆 筑波大学, システム情報系, 助教 (10589641)
長谷川 孔明 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 助教 (30816210)
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Project Period (FY) |
2014-07-10 – 2019-03-31
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Keywords | ヒューマンエージェントインタラクション / 他者モデル / 相互適応 / 擬人化 |
Outline of Final Research Achievements |
There are multiple types of the mental model of others which humans have for understanding the behaviors of artifacts. This study classifies human-artifacts interactions into three models to investigate the designs: ambient model (room, building), embodied model (tool, wheelchair, car, telepresence robot), anthorpomorphic model (autonomous robot). The research on the anthorpomorphic model has shown the effectiveness of a behavior generation architecture that allows others to imagine the model of others for the artifact, as well as the benefit of a design that two robots show temporally overlapping behavior. In the research of the emobodied model, we constructed a electric wheelchair that moves adaptively to people. In the study of the ambient model, we used a character-like agent to study service design based on human relationships.
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Free Research Field |
ヒューマンロボットインタラクション
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
人工知能が発展し,ロボットや自動運転など自律的に動いて人にサービスできる人工物が登場している.人工物自体は,コンピュータプログラムで動いているので心や感情といった物を持っていない.しかしながら,自律的に行動する物を見ると人はそこに,心や感情を想定して理解してしまう傾向がある.本研究では,人が人工物に抱く他者モデル(他者に対して抱く心的状態)と一致する振る舞いを人工物にさせること,また,人工物の振る舞いや人とのインタラクションの中で,使いやすくなる他者モデルを人に抱かせることを目標に研究を行なった.適正な他者モデルを人工物に与えることで人と人工知能システムの間の齟齬が発生し辛くなると考える.
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