• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

1997 Fiscal Year Final Research Report Summary

Studies on Self-Trainning System for the Mastering of Teaching Skills in Science Education

Research Project

Project/Area Number 07308012
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

MURAI Moriyasu  Oita Univ., Education, Professor, 教育学部, 教授 (70040730)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NUKUI Masanao  Tiba Univ., Education, Professor, 教育学部, 教授 (50009031)
MIYAKE Seitarou  Oita Art Culture Junior College, Professor, 助教授 (50107017)
KUSAKA Kazunobu  Osaka Kirisutokyou Junior College, Professor, 短期大学, 教授
NAKAYAMA Hayshi  Miyazaki Univ., Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授 (90237470)
YOSHIZAKI Sizuo  Nihonjoshi Univ., Human Society, Professor, 人間社会学部, 教授 (20116130)
Project Period (FY) 1995 – 1997
KeywordsSelf-Trainning System / Teaching Skills / Skin Resistance Response / Teaching-Leaning Process / Science Education
Research Abstract

We held a symposium on this theme at the Education Practice Department of the Japan Sciene Education Society in Chiba university, on Sep.9/1998.
As a result of these studies, we got the following
1)We developed a training system of teaching skill through using the skin resistance response measuring system of Oiya university. This system is used for enhancing one's teaching skill by watching the display from the teacher's desk. In that display, data of the children's skin resistance responce was displayd. And, the teacher developed his/her teaching skill.
2)The data of the skin resistance responce was repoted to some society.
3)The teacher training system using the internet medium was built. It was announced at the Japan Educational Techunology Society.
4)The development of the teaching abilitys of novice teachers was announced at Japan Education Techunology Society.
5)We announced that the outlook of student Teacher changed before and after the use of this trainning method.
6)Basic studies supporting the recognition theory were announced at Japan Science Education Society. We had a lecture by R.White at the Kyushu branch of the Japan Science Education Society.
7)We announced views about the meta recognition in the Environment Education Society under a theme of environment education.
8)We settled this studies result to a report book.

  • Research Products

    (40 results)

All Other

All Publications (40 results)

  • [Publications] 村井 護晏 他: "理科教授技能習熟のための自己訓練システムの研究" 日本科学教育学会年会論文集. 19. 101-102 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏 他: "理科教授技能習熟のための自己訓練システムの研究2" JET1995. 437-438 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏: "理科教授技能習熟のための自己訓練システムの研究3" JET1996. 169-170 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 日下 和信: "大学の授業と授業改善" 放送教育開発センタ研究報告. 103. 110-117 (1977)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 貫井 正納 他: "教育実習前後における学生の授業観の変化" JET1996. (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 貫井 正納 他: "教育実習前後における学生の授業意識" JCET1997. (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 貫井 正納 他: "教育実習前後における学生の授業意識と指導教官による評価" 科教研報. 12(1). (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 中山 迅 他: "環境についての教師と大学生のとらえ方の比較" 環境教育. 6(2). 48-58

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 日下 和信: "沈黙で、待てるかナ4±1分間" 日本科学教育学会年会論文集. 19. 93-94 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 日下 和信: "理科教授技能習熟のための自己訓練システムの研究" 日本科学教育学会年会論文集. 20. 225-226 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 日下 和信: "理科教授技能習熟のための自己訓練システムの研究" 日本科学教育学会年会論文集. 20. 225-226 (1996)日下 和信、村井 護晏:

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] "21世紀に求められる教師の力量-授業の力量を計る試み" JCET1997. 569-570 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 貫井 正納: "理科教師の発問と子どもの応答とその対応構造の研究" 日本科学教育学会年会論文集. 19. (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏 他: "生理反応からみた授業分析3" 日本科学教育学会年会論文集. 19. 221-222 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏 他: "生理反応からみた授業分析4" 日本科学教育学会年会論文集. 20. 171-172 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏: "生理反応からみた授業分析について" 日本科学教育学会年会論文集. 21. 375-376 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏 他: "生理反応を利用した教育研究" JCET1997. 41-44 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏: "ディベート中の脳波について" 科教研報. 11(1). 53-56 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏・三宅 正太郎: "コンピュータ通信を活用した教師教育システムの開発" JCET1996. 265-266 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏、三宅 正太郎: "コンピュータ通信を活用した教師教育システムの開発2" 日本科学教育学会年会論文集. 21. 301-302 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 村井 護晏 他: "中学校理科実践講座第13巻" ニチブン, 234 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 吉崎 静夫: "授業設計と展開の改善" 国立教育会館, 212 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: "Studies on Self-Training Systems for the Mastering of Teaching Skills in Science Education" Proc.of the 19th Annual Meeting, Japan Society for Science Education. 101-102 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: "Studies on Self-Training Systems for the Mastering of Teaching Skills in Science Education 2" JET1995.437-438 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: "Studies on Self-Training Systems for the Mastering of Teaching Skills in Science Education 3" JET1996.169-170 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Kusaka, K.: "University's Lecture and Improvement of Lecture" Report of Hoso Kyouiku Kaihatu Senta. 103. 109-117 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Nukui, M., etal.: "Change of Students' View of Instruction before and after Teacher Training" JET1996. (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Yoshizaki, S.: "Characteristics of Moderately Experienced Teachers' Capabilities to From the point of View of Life-Long Development" JCET1997. 227-230 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Nakayama, H., etal.: "The Viewof Teachers and University Students towards the Environment : a Metaphorical Analysis" KankyoKyoiku. Vol.6-2. 48-58

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Kusaka, K.: "Can You Wait Silence 3 to Minutes ?" Proc.of the 19th Annual Meeting, Japan Society for Science Education. 93-94 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Kusaka, K., etal.: "Try to mesure Teacher's Teaching Ability" JCET1997. 569-570 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Kusaka, K.: "To Search for More Undestandable Teaching--Four Patters of Better Teaching" Kakyoukenhou. 53-58

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: "Analysis of Teaching-Learning Process through Phisicological Response 3" Proc.of the 19th Annual (1995) Meeting, Japan Society for Science Education. 221-222 (1995)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: "Analysis of Teaching-Learning Process through Phisicological Response 4" Proc.of the 20th Annual Meeting, Japan Society for Science Education. 171-172 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M.: "About the Teaching-Lerning Process through Physiological Responses" Proc.of the 21th Annual (1997) Meeting, Japan Society for Science Education. 375-376 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: "About the Research of Education though Physiological Responses" JCET1997. 41-44 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., Miyake, M: "Development of System in Teacher Education using Media Conference" JET1996. 265-266 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., Miyake, M: "Development of System in Teacher Education using Media Conference 2" JCET1997. 301-302 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: "About the Electroencephalogram in the Debate" Tech.Rep., JSSE. Vol.11, No.1. 53-36 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] Murai, M., etal.: Theory of Science Education. Gendaikyoikusya, (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より

URL: 

Published: 1999-03-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi