• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

1998 Fiscal Year Final Research Report Summary

Developmental study on the new integrated science and technology educatin curriculum toward 21th century.

Research Project

Project/Area Number 08308006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

KIMURA Suteo  Naruto Univ.of Educ., Dept.School Educ., Prof., 学校教育学部, 教授 (90000059)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATSUKAWA Masaki  Tokyo Gakugei Univ., Dept.Educ., Asst.Prof., 教育学部, 助教授 (30127914)
HOSOYA Haruo  Ochanomizu Univ.Dept.Sci., Prof., 理学部, 教授 (10017204)
TAKEMURA Shigekazu  Hiroshima Univ., Dept.Educ., Prof., 教育学部, 教授 (70112159)
TAKAHASHI Keiichi  Inter.Christ.Univ., Dept.Sci., Prof., 理学科, 教授 (40011481)
SAKAMOTO Takashi  N.I.Mutlimedia Educ., President, 所長 (00016338)
Project Period (FY) 1996 – 1998
Keywordsscience education curriculum / integrated science / science education for life and culture / culture based science / chains through discovery and creation / systematized scientific inquiries / scientific inquiry competence / the real world based science curriculum
Research Abstract

1. The Theoritical Model of New Curriculum Construction in Science and Technology Education : We proposed the theoritical model of curriculum construction for promoting for "the new Integrated Science and Technology Intelligence and Literacy", which is educated through "systematized scientific inquiries" in process of "experiment-discovery-creation-understanding", instead of the ordinal "understanding-application" process. In this new model, the educational objectives of science education are constructed by three major dimensions, which are defined by (1) aquition of "the big ideas" (the view of nature based on fundamental concepts about the nature) through learning scientific phenomena (contents and materials), (2) "scientific habits of thinking" (reasning, presentaion skills, reporting, etc.), (3) skills and knowledges of "scientific methodorogy" (do science).
2. Curriculum Development of "New Integrated Science and Technology Intelligence and Literacy" for elemetary school, junior hi … More gh school, and senior high school level. Every modular curriculum are discribed in mode based on from "The Real World" or "Life and Culture" to "theoritical description" or "Abstruct discription.
3. Curriculu development of New Experimental Mathematics and Applied Science and Technology Education : We developed various kinds of modular curricula to activate students' higher-order thinking and concept transformation thinking in science and mathematics education fields and verified them in practical uses. In science education, "Dynamics", "Earth Sciences", "Waxing and Waning", "Atmospheric Temperature", "thermal conduction" and "Development of Living Things and Continuity of Life" in elementary school and "Principle of Inatia" and "Convention and Density" cognition in junior high school levels. In mathemaics education fields, the appreciation of "Quadrature", "function" and "Cabri-Geomerry", the concept images of "Solid Figures", "Estimation" cognition and "Geometric Computer" in elementary school and "The Use of Literal Expression" in junior high school levels. Less

  • Research Products

    (122 results)

All Other

All Publications (122 results)

  • [Publications] 木村 捨雄: "「新科学知」とカリキュラム開発の基本構想-創造性を基盤にする「新科学知」と科学技術モジュール・カリキュラムの開発-" 日本科学教育学会『科学教育研究』. Vol.20,No.1. 3-22 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 武村 重和: "「新科学知」科学技術教育系カリキュラム開発の構想-小学校・中学校・高等学校「科学技術」カリキュラム開発-" 日本科学教育学会『科学教育研究』. Vol.20,No.1. 23-31 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "21世紀を展望した教育 : 将来開花する資質能力の育成〜未来を拓く知的創造力・情報活用能力支援の統計教育〜" 全国統計教育研究協議会『統計教育研究』. Vol.29,No.2. 5-22 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 前島 孝司・木村 捨雄: "科学的な研究の過程における「理科のよさ」感得に関する研究-対流現象・密度概念-" 日本科学教育学会『科教研報』. Vol.10,No.3. 69-74 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 大森 孝司・木村 捨雄: "児童の「生物の発生と成長」に関する認識構造とその特性に関する研究-小学校理科5年「動物と人のたんじょう」-" 日本科学教育学会『科教研報』. Vol.10,No.3. 57-62 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "科学教育の教育課程編成の研究活動と要望書" 科学教育研究(日本科学教育学会). Vol.21,No.4. 247-256 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "『新科学知』を求めるカリキュラム開発の構想 : “科学的な問いの連鎖"“発見と創造の連鎖"としての科学教育" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.21. 21-22 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 小畑 壽・木村 捨雄: "実験数学をベースにした関数の「よさ感得」に関する研究" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.21. 283-284 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 嶺井 秀夫・木村 捨雄: "中学校理科における創造性育成に関する研究" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.21. 425-426 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "“未来社会を創造する教育"に向けての統計情報教育-総合的学習 : 「情報創造」を基盤にする統計的思考力・統計的探究能力を高める統計情報教育-" 統計教育研究(全国統計教育研究協議会). Vol.32,No.1. 5-32 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 大村 和人・木村 捨雄: "「問いの体系」の獲得を支援する中学校理科地学ソフトウェアの開発研究" 科教研報(日本科学教育学会). Vol.12,No.3. 7-12 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 嶺井 秀夫・木村 捨雄: "中学校理科教育における子どもの創造性の特質と授業改善に関する研究" 科教研報(日本科学教育学会). Vol.12,No.3. 25-30 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 小畑 寿・木村 捨雄: "実験数学をベースにした関数の「よさ」感得と授業改善に関する研究" 科教研報(日本科学教育学会). Vol.12,No.3. 47-52 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 本松 裕二・木村 捨雄: "非定型的求積問題の問題解決における高次思考と問題解決プロセスに関する研究(1)" 科教研報(日本科学教育学会). Vol.13,No.1. 23-28 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 宮田 敏郎・木村 捨雄: "力学事象における事象特性の精緻化と中学生の思考特性に関する研究(2)" 科教研報(日本科学教育学会). Vol.13,No.1. 7-10 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 坂元 昂・木村 捨雄: "21世紀の科学教育について" 学術の動向(日本学術協力財団). Vol.4,No.3. 64-69 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "科学教育の教育課程編成の改革と21世紀に向けての科学教育" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 3-4 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "教育実践および実践学研究の強化を基盤にした科学教育と教師教育の転換" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 37-38 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "新しい科学教育の教育課程編成と改訂についての研究活動-“変化する社会に対応する教育"から“創造と共生の社会の教育"に向けて-" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 353-354 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 大木 道則: "科学教育の将来-国民的素養と専門家養成" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 21-24 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 今掘 宏三: "21世紀に生きる人材育成をみたす科学教育-21世紀の科学技術振興のために-" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 25-28 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 藤田 宏: "科学教育に於る多元的な価値観からの基本課題" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 29-32 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 坂元 昂: "日本の科学教育課程-歴史的変遷をふまえた情報教育カリキュラムの長期的展望" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 33-36 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 武村 重和: "広島市における博物館ネットワークと学校理科教育との連携" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 371-372 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 能田 伸彦: "北米における数学カリキュラム開発の動向-アメリカ・ジョージア州のフレームワークの紹介-" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 145-146 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 伊藤 説朗: "子供の個性を生かす数学教育の立場から" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 7-10 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 戸北 凱惟: "科学教育改革の動向-フランス-" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 355-356 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 小川 正賢: "科学教育における高校と大学との接続 : 新しい課題" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 443-444 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 熊野 善介: "科学教育改革の動向-アメリカ-" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 357-358 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 中山 玄三: "現代的諸課題に対応する科学教育課程の編成" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 363-364 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 吉村 忠与志・青山義弘: "事前学習のためのインターネット上での学生実験ビデオ教材の利用" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 349-350 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 大高 泉・鶴岡義彦: "日本の教員養成系大学・学部における環境教育の現状と課題" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 389-390 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 宮田 敏郎・木村 捨雄: "力学事象における事象特性の精緻化と中学生の思考特性に関する研究(1)" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 75-76 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 山本 泰寛・木村 捨雄: "数学的知性を涵養するカリキュラム開発に関する研究" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 409-410 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 池本 佳正・木村 捨雄: "応用数学的カリキュラムの再構築に関する研究" 日本科学教育学会年会論文集(日本科学教育学会). No.22. 417-418 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 宮田 敏郎・木村 捨雄: "力学事象における事象特性の精緻化と中学生の思考特性に関する研究(3)" 日本教育実践学会第1回研究大会論文集(日本教育実践学会). No.1. 73-76 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 藤山 三樹・木村 捨雄: "実験数学を基盤とした図形分野における非定型的課題に対する問題解決過程の実証的研究" 日本教育実践学会第1回研究大会論文集(日本教育実践学会). No.1. 77-78 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 山本 泰寛・木村 捨雄: "数学的知性を涵養するカリキュラム開発に関する研究" 日本教育実践学会第1回研究大会論文集(日本教育実践学会). No.1. 79-82 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 本松 裕二・木村 捨雄: "非定型的求積問題の問題解決における高次思考と問題解決プロセスに関する研究(2)" 日本教育実践学会第1回研究大会論文集(日本教育実践学会). No.1. 83-86 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "社会・産業構造,学問体系の変容と新しい科学技術教育の構築・研究の確立に向けて" 日学選書3 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 『21世紀を展望する新教育課題編成への提案』, 7-31 (1966)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "創造性『新科学知』とカリキュラム開発-創造性を基盤にする「新科学知」と科学技術モジュール・カリキュラムの開発-" 筑波出版会, 1-186 (1966)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 今掘 宏三: "「Science for All」を考える" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 1-20 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 大木 道則: "科学教育研究の課題" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 21-38 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 坂元 昂: "科学技術創造立国の初等中等教育初等中等教育における科学技術教育推進のための基本政策の在り方について" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 39-54 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 木村 捨雄: "『新科学知』に基づく科学教育と教育課程の編成" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 55-68 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 下條 隆嗣: "21世紀における科学カリキュラムの開発をめざして" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 69-95 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 能田 伸彦: "算数・数学科カリキュラム開発の視点" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 96-107 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 高野 庸: "現代の自然像に忠実な教材開発" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 114-128 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 板倉 安正: "21世紀の技術教育を目指して" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 161-173 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 桐田 襄一: "創造性育成の総合的視点からの対応" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 174-186 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 高橋 景一: "新しい科学教育課程への視点" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 187-193 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 松川 正樹 中西剋彌他: "高等学校の総合化理科の新しい教育課程の試み:自然科" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 194-208 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 飯利 雄一 唐木 宏: "偏りのない自然科学教養を目指す教育課程を" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 209-213 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 伊藤 卓: "次期教育課程における高等学校「理科」試案" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 214-223 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 磯部 秀三,宮下 敦,間々田 和彦: "総合化理科のカリキュラム作りへの試み" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 224-244 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 増子 寛: "新しいカリキュラムを作る上での要望" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 245-250 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 岡本 敏雄: "高校段階における総合科を目指した科学技術教育に関わる教育課程編成の考え方" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 251-255 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 武村 重和,遠西 昭寿,片平 克弘 他: "小学校理科の学習内容削減の方略と試案" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 256-301 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 武村 重和: "新しい教育課程のパラダイムと小学校理科「学習指導要領」内容改訂案" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 302-325 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 川上 昭吾: "理科教育重視を見える形にした教育課程の編成" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 326-331 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] 大高 泉,片平 克弘: "科学教育の教育課程編成における環境教育" 日学選書9 日本学術会議,財団法人 日本学術協力財団,大蔵省印刷局 「21世紀の教育内容」にふさわしいカリキュラムの提案, 332-342 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Publications] KIMURA Suteo: "Fundamental research plan for new integrated science intelligence and curriculum development-New integrated science intelligence and literacy founded on promoting creativity and development of a modular curriculum-" J.Sci.Edc.Jpn. (Kagaku Kyouiku Kenkyuu). Vo1.20, No.1. 3-22 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] TAKEMURA, Shigekazu: "Fundamental research plan for new integrated science intelligence and literacy -Curriculum development of new integrated science and technology for elementary, junior high and senior high school-" J.Sci.Edc.Jpn. (Kagaku Kyouiku Kenkyuu). Vo1.20, No.1. 23-31 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: "The Japan education in views of 21st century -Statistics information education to promot intellectual creativity and informatics performance-" J.Statistics Education Jpn.Vo1.29, No.2. 5-22 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MAESHIMA, Koji and KIMURA, Suteo: "A study on appreciation to the process of science about the convention and the density." Kakyoukenpou, Jpn, Sci.Edc.Vo1.10, No.3. 69-74 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OMORI, Takashi and KIMURA, Suteo: "A study on children's recognition about development and growth of living things." Kakyoukenpou, Jpn, Sci.Edc.Vo1.10, No.3. 57-62 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: "The wishes for reforms of science education and our activities of curriculum development." J.Sci.Edc.Jpn. (Kagaku Kyouiku Kenkyuu). Vo1.21, No.4. 247-256 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: "Curriculum Development of New Integrated Science Intelligence and Literacy." The 21th Conference on Jpn.Sci.Edc.21-22 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KOBATA, Hisashi and KIMURA, Suteo: "A developmental study on curriculum for promoting students' appreciation of function based on experimental mathematics." The 21th Conference on Jpn.Sci.Edc.283-284 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MINEI, Hideo and KIMURA, Suteo: "A Study on promoting the pupil Creative Ability in Junior High School Science Education." The 21th Conference on Jpn.Sci.Edc.425-426 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: "Statistics Information Education toward creating future Japan society-Integrated learning : Staistics Information Eduaction for promoting statistical thinking and inquiry ability-." J.Statistics Education Jpn.Vo1.32, No.1. 5-32 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OMURA, Kazuhito and KIMURA, Suteo: "A developmental study on earth science software for promoting the higher- order scientific inquiry competence in junior high school." Kakyoukenpou, Jpn, Sci.Edc.Vo1.12, No.3. 7-12 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MINEI, Hideo and KIMURA, Suteo: "A Stady on analysis of students creativity characteristics and improvement of the teaching design in Junior High School Science Education." Kakyoukenpou, Jpn, Sci.Edc.Vo1.12, No.3. 25-30 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OBATA, Hisashi and KIMURA, Suteo: "A Study on the characteristics of students appreciation for function based on exeperimetal mathematics." Kakyoukenpou, Jpn, Sci.Edc.Vo1.12, No.3. 47-52 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MOTOMATSU,Yuji and KIMURA,Suteo: "A Study on Higher-Order Think-king in Solving Non-routine Area Problems and Problem Solving Process (2)." Kakyoukenpou, Jpn, Sci.Edc.Vo1.13, No.1. 23-28 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MIYATA, Toshiro and KIMURA, Suteo: "A Study on eraboration and cognition of gunior high school students in the phenomenon of dyamics (2)" Kakyoukenpou, Jpn, Sci.Edc.Vo1.13, No.1. 7-10 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] SAKAMOTO, Takashi and KIMURA, Suteo: "On the science education for 21st century." TRENDS IN THE SCIENCE, Nihonngakujyutsukyouryoku-zaidann. Vo1.4, No.3. 64-69 (1999)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: "Reform of education Curriculum in Japan and New Integrated Science Intelligence and Literacy toward Millennium" The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.3-4 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: "Science Education based on promoting Studies on Educational Practices and Reforms of Teacher Education." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.37-38 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: "Research Activities on Reform of New Science Education Curriculum." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.353-354 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OOKI, Michinori: "Future of Science Educacion-Science Literasy and Fostering Successors." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.21-24 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] IMAHORI, Kozo: "Innovation of Course of Study and Reform of School System." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.25-28 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] FUGITA, Hiroshi: "Critical Issues in Science Education as seen from Multi-lateral View of Value." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.29-32 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] SAKAMOTO, Takashi: "Curriculum of Science Education in Japan-Long range parspectives on Curriculum for lnformatics Education." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.33-36 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] TAKEMURA, Shigekazu: "Network Formation of Science Musium and Cooperative Program with the school Curriculum in Hiroshima City." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.371-372 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] NODA, Nobuhiko: "A TREND OF TENDENCY ON MATHEMATICS CURRICULUMS IN USA.-Introduce to Georgia for Leraning Mathematics-" The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.145-146 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] ITOH, Setsuro: "For developing of childrens invividuality in Mathematics Education." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.7-10 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] TOKITA, Yoshinobu: "La Tendance de reform sur 1 Education de Science en France." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.355-356 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OGAWA, Masakatsu: "Limkage between Secondary and Teritary Programs on Science Education : New Issues Science Education Enterprise." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.443-444 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KUMANO, Yoshisuke: "The Tendency of Science Educaion Reform in the United Sates : A Direction for the New Science Curriculum Standards in Japan." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.357-358 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] NAKAYAMA, Genzou: "Construction of School Science Curriculum to Cope with the Contemporary Sociatal Issues." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.363-364 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] YOSHIMURA, Tadayoshi and AOYAMA, Yoshihiro: "Use of Internet Computer-aided beforehand Stident Experiment." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.349-350 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OHDAKA, Izumi and TSURUOKA, Yoshihiko: "Present Status and Problem of Environment Education in All National Teachers Colleges in Japan." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.389-390 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MIYATA, Toshiro and KIMURA, Suteo: "A study on elaboration and cognition of junior high school students in the phenomenon of dynamics (1)." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.75-76 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] YAMAMOTO, Yasuhiro and KIMURA, Suteo: "A Study on Curiculum Designing for Cultivating Mathematical Thinking at High School." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.409-410 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] IKEMOTO, Yoshimasa and KIMURA, Suteo: "A Study on Rebuilding High School Mathematics Curriculum in the field of Applied Mathematics." The 22th Conference on Jpn.Sci.Edc.417-418 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MIYATA, Toshiro and KIMURA, Suteo: "A study on elaboration and cognition of junior high school students in the phenomenon of dynamics (3)." The First Conference on Jpn.Educ.Practices. No.1. 73-76 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] FUJIYAMA, Kiki and KIMURA, Suteo: "Empirical Study for Problem Solving of Non-Rutine Geometrical Assignments based on Experimental Mathematics." The First Conference on Jpn.Educ.Practices. No.1. 77-80 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] YAMAMOTO, Yasuhiro and KIMURA, Suteo: "A Study on Curiculum Designing for Cultivating Mathematical Thinking at High School." The First Conference on Jpn.Educ.Practices. No.1. 79-82 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MOTOMATSU, Yuuji and KIMURA, Suteo: "A Study on Higher-Order Think-king in Solving Non-routine Area Problems and Problem Solving Process (3)." The First Conference on Jpn.Educ.Practices. No.1. 83-86 (1998)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: Transition of the structure of society, industry, and arts and science, and new construction of science and technology education.Nichigakusennsho 3, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 7-31 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: New integrated science intelligence and literacy founded on promoting creativity and development of a modular curriculum. Tsukubashuttpannkai, 1-186 (1996)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] IMAHORI, Kozou: On reconsideration about "Science for All".Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 1-20 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OOKI, Michinori: On problems awaiting solutons of science educaion researches.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 21-38 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] SAKAMOTO, Takashi: On fundamental policy making for promoting science and technology education in elementary and junior high school.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 39-54 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIMURA, Suteo: Science education based on "New Integrated Science Intelligence and Literacy" and curriculum development.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 55-68 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] SHIMOJYO, Takashi: Toward development of science education for 21st century.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 69-95 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] NODA, Nobuhiko: The point of view of arithmetics and mathematics education.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 96-107 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] TAKANO, Yo: Instructional material development realized current nature world.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 114-128 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] ITAKURA, Yasumasa: Toward development of technology education for 21st century.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 161-173 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KIRITA, Jyoichi: Technology education corresponding to promote students' creativity. Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 174-186 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] TAKAHASHI, Keichi: On the point of view of new science education curriculum. Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 187-193 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MATSUKAWA, Masaki et al.: "Nature subject" ; New integrated science curriculum for senior high school.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 194-208 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] IIRI, Yuichi & KARAKI, Hiroshi: Science curriculum based on liberal arts types of science education.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 209-213 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] ITO, Taku: Proposal curriculum of science education.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 214-223 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] ISOBE, Shuzo et al.: Curriculum development of integrated science education. Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 224-244 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] MASIKO, Kan: On wishes for new curriculum.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 245-250 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OKAMOTO, Toshio: On ideas of curriculum development of integrated science and technology education in senior high school.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 251-255 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] TAKEMURA, Shigekazu et at.: The proposal curriculum and strategies of retrenchment of contents in elementary science curriculum.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 256-301 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] TAKEMURA, Shigekazu: New science curriculum paradgim and reformed course of study in elementary science education.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 302-325 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] KAWAKAMI, Shogo: The realized curriculum attached importance to Science.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 326-331 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
  • [Publications] OHDAKA, Izumi & KATAHIRA, Katsuhiro: Environment educatin in science curriculum.Nichigakusennsho 9, Nihonn-gakujyutsukyouryokuzaidann, 332-342 (1997)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より

URL: 

Published: 1999-12-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi