• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2004 Fiscal Year Final Research Report Summary

Research on Curricula of Interdisciplinary Education

Research Project

Project/Area Number 15530609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

SHIMODA Yoshiyuki  National Institute for Educational Policy Research, Senior Researcher, 総括研究官 (70196559)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ARIMOTO Masahiro  National Institute for Educational Policy Research, Senior Researcher, 総括研究官 (80193093)
MATSUO Tomoaki  National Institute for Educational Policy Research, Chief Researcher, 総括研究官 (80320993)
TAKAURA Katsuyoshi  National Institute for Educational Policy Research, Director Researcher, 部長 (40110093)
SHONO Kinzo  Hakuo University, Professor, 教授 (10187510)
SHONO Keiko  University of Kagoshima, Professor, 教授 (10315385)
Project Period (FY) 2003 – 2004
KeywordsInterdisciplinary Education / Reflection of Lessons / Internal Necessity / Holistic Educational Curriculum / Daily Life / Current Topics / Motivation / Distance between Motivation and Mind
Research Abstract

This study is based on the research of curricula of interdisciplinary education 2003-2004. The aim is developing curricula utilized internal necessity of children for their learning achievement. The curricula contain that topics which current affairs children are likely to have interest. At schools, the curricula was tested and re-tested practically. In addition, method which enables to measure the achievement of interdisciplinary Education-Reflection of Lessons- was developed.
The result insists that motivation of children is not raised unless children have realization of usefulness on lesson topics. On the basis of that, this study developed and formed curricula which comprehend topics connected with daily life, new technology, products, and current topics. This curricula are for the style of lessons where children can have independency.
Additionally, the measurement, Reflections of Lessons enables teachers to reflect their lessons. Their feedback tells that children have interest on current topics have motivation on learning.

  • Research Products

    (8 results)

All 2005 2004

All Journal Article (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 子どもと親との関係の見直し-中学校「総合的な学習の時間」における「高齢者福祉教育」を題材にして-2005

    • Author(s)
      保科潔, 下田好行
    • Journal Title

      家庭教育研究(日本家庭教育研究) 第10号

      Pages: 11-20

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 学力向上に資する学習意欲を喚起する教材・単元開発の視点とその実際(1)2005

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 第16号

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 児童の学習意欲を喚起する教材・単元開発の試み-小学校6年算数の「体積」の学習を中心として-2005

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 第16号

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 中学校社会科歴史教育における学習意欲を喚起する教材。単元開発の試み2005

    • Author(s)
      保科潔, 下田好行
    • Journal Title

      教材学研究(日本教材学会) 第16号

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 特別活動の実践研究は今後どうあるべきか2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本特別活動学会会報 第37号

      Pages: 9-10

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 学習意欲を喚起する教材・単元開発を-学力向上のために-2004

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      『教育新聞』のオピニオンとして 12月23日

      Pages: 1

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Journal Article] 特別活動と総合的な学習の時間・道徳との関連的な指導に関する研究-関連的な指導の共通性と独自性に着目した単元づくりの試み-2004

    • Author(s)
      百瀬光一, 下田好行
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要(日本特別活動学会) 第13号

      Pages: 53-64

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
  • [Book] 総合的な学習における学習者の認識の深まりを促す教育内容・方法の開発研究-学習者の内的必然性の喚起と振り返り活動を手がかりとして-2005

    • Author(s)
      下田好行(研究代表)他16名
    • Total Pages
      146
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より

URL: 

Published: 2006-07-11  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi