2017 Fiscal Year Final Research Report
Research on New Vision for Subjects and Construction of Subjects-Based on Comparative study of STEM Education in U.S. and European Countries
Project/Area Number |
15H03493
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
NAGASU Namio 筑波大学, 人間系(名誉教授), 名誉教授 (90018044)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
人見 久城 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)
石垣 明子 つくば国際大学, 医療保健学部, 教授(移行) (10265233)
小久保 美子 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (30413032)
稲田 結美 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 准教授 (30585633)
吉岡 亮衛 国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (40200951)
出口 憲 常葉大学, 教育学部, 教授 (40298451)
二宮 裕之 埼玉大学, 教育学部, 教授 (40335881)
大谷 実 金沢大学, 学校教育系, 教授 (50241758)
丹沢 哲郎 静岡大学, 教育学部, 教授 (60272142)
石崎 友規 常磐大学, 人間科学部, 助教 (60747020)
甲斐 雄一郎 筑波大学, 人間系, 教授 (70169374)
大高 泉 常磐短期大学, 幼児教育保育学科, 教授 (70176907)
片平 克弘 筑波大学, 人間系, 教授 (70214327)
日野 圭子 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (70272143)
内ノ倉 真吾 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70512531)
磯部 征尊 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70736769)
大谷 忠 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80314615)
遠藤 優介 愛知教育大学, 教育学部, 助教 (80759051)
清水 美憲 筑波大学, 人間系, 教授 (90226259)
熊野 善介 静岡大学, 教育学部, 教授 (90252155)
伊藤 伸也 金沢大学, 学校教育系, 准教授 (10570434)
|
Research Collaborator |
KITADA Noriko 東邦大学, 理学部, 非常勤講師
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2018-03-31
|
Keywords | 米国のSTEM 教育 / NGSS(次世代科学スタンダーズ / LPs(知的内容の発達構成) / ドイツのMINT教育 / オランダの現実的数学教育 / 英国のSTEM教育 / 3デイメンジョン学習 / Engineering教育 |
Outline of Final Research Achievements |
We testified as hypothesis of dual model at STEM education in U.S.A. and compared with U.K. German and Netherlands. Results and discussions:1.Federal Laws and finances established America COMPETES 2014, STEM Education Act(2015.10)and Every Student Achieve Act(2015.12).2.Total amount of Public finances under these Federal Laws were 2 trillion and 7,159 billion \(1$=120\). 3.STEM education are promoting formal & informal education.4.In science education, NCSS as STEM education developed practices in many schools. 5.LPs as new paradigm construct teaching, learning and assessment based on Core Ideas which construct the contents based on learner’s thinking. This is the Paradigm shift.6.U.K.,German and Netherlands were different type STEM education compared by U.S. For example. In U.K.STEM education developed under National Curriculum and Private Funds. In German MINT developed each by Private Organizations. In Netherlands, math education developed future style of STEM Education.
|
Free Research Field |
理科教育学
|