• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Research on curriculum development of mathematical proof by networking mathematical activities within and between the domains consistent in secondary education

Research Project

Project/Area Number 15H03501
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (70304194)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩崎 秀樹  広島大学, 教育学研究科, 名誉教授 (50116539)
熊倉 啓之  静岡大学, 教育学部, 教授 (00377706)
濱中 裕明  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (20294267)
宮川 健  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (30375456)
石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 助教 (10452327)
阿部 好貴  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (40624630)
真野 祐輔  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10585433)
大滝 孝治  北海道教育大学, 教育学部, 特任講師 (90750422)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords論証 / 数学的活動 / カリキュラム開発 / 中等教育 / 数学教育
Outline of Annual Research Achievements

本プロジェクトの全体の構想は,中等教育を一貫する論証指導の理論的枠組みを構築し,その枠組みを用いて数学的活動に基づく論証指導カリキュラムを開発することである。最終年度にあたる平成29年度は,これまでに本科研において進めてきた研究成果を総括し,国内外の学会や学術雑誌を通して発信することに取り組んだ。その中でも,数学教育学の国際誌「For the Learning of Mathematics」(2018年3月刊行)に論文が掲載されたことは特筆すべき事項である。当該論文には,本プロジェクトで構築した理論的枠組みやそれに基づくカリキュラム開発の課題,さらにはわが国における論証指導の文化的側面などの考察が含まれている。また,2018年1月にフランス・グルノーブルで開催された国際会議(第6回教授人間学理論学会)に参加し,研究代表者や研究分担者が本プロジェクトに関連するテーマを発表したことも,本研究課題の更なる発展の機会となった。
国内においては,2017年6月に,日本数学教育学会第5回春期研究大会の創生型課題研究の部において,本科研に基づくテーマを設定し,主に2年次の研究活動の成果と課題を発表した。また,上述した国内での研究成果発信を推進するため,第5回研究集会(2017年9月21日・22日|大阪教育大学天王寺キャンパス)と第6回研究集会(2018年2月19日・20日|大阪教育大学天王寺キャンパス)をそれぞれ開催した。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (53 results)

All 2018 2017 Other

All Journal Article (22 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 4 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 1 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Challenges in curriculum development for mathematical proof in secondary school: cultural dimensions to be considered2018

    • Author(s)
      Shinno, Y., Miyakawa, T., Iwasaki, H., Kunimune, S., Mizoguchi, T., Ishii, T., & Abe, Y.
    • Journal Title

      For the Learning of Mathematics

      Volume: 38(1) Pages: 26-30

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An investigation of prospective elementary teachers’ argumentation from the perspective of mathematical knowledge for teaching and evaluating.2018

    • Author(s)
      Shinno, Y., Yanagimoto, T., & Uno, K.
    • Journal Title

      G. J. Stylianides & K. Hino (eds.), Research advances in the mathematical education of pre-service elementary teachers

      Volume: - Pages: 155-169

    • DOI

      10.1007/978-3-319-68342-3_11

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「複素数平面」の学習における「平面上の変換」の概念化についての考察ーAPOS理論の視点からー2018

    • Author(s)
      濱中裕明,吉川昌慶
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第24巻第1号 Pages: 37-46

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Describing researchers’ ways of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand2018

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Inprasitha, M., Changsri, N. & Shinno, Y.
    • Journal Title

      Pre-proceedings of the 6th International Conference on the Anthropological Theory of the Didactic

      Volume: - Pages: 635-642

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「カリキュラム・マネジメントで何が求められているのか」2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 32号 Pages: 68-69

  • [Journal Article] Meta-theoretical aspects of the two case studies of networking theoretical perspectives: focusing on the treatments of theoretical terms in different networking strategies2017

    • Author(s)
      Shinno, Y.
    • Journal Title

      Dooley, T. & Gueudet, G. (Eds.). Proceedings of the Tenth Congress of European Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 2700-2701

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reconstructing a lesson sequence introducing an irrational number as a global argumentation structure2017

    • Author(s)
      Shinno, Y.
    • Journal Title

      Kaur, B., Ho, W.K., Toh, T.L., & Choy, B.H. (Eds.). Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 4 Pages: 193-200

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Curriculum development in the teaching of mathematical proof at the secondary schools in Japan2017

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Iwasaki, H., Kunimune, S., Hamanaka, H., Miyakawa, T., Shinno, Y., Suginimoto, Y., & Otaki, K.
    • Journal Title

      G. Kaiser (ed.), Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education

      Volume: - Pages: 743-744

    • DOI

      10.1007/978-3-319-62597-3_133

    • Open Access
  • [Journal Article] 数学教育における証明研究の今日的動向:国際的な研究動向と日本の証明研究への示唆2017

    • Author(s)
      國宗進・藤田太郎・真野祐輔
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 125-132

  • [Journal Article] 教授人間学理論からみた日本の論証教材の開発研究の性格:紙テープ結びの教材化の取り組みを事例に2017

    • Author(s)
      大滝孝治・真野祐輔・岩崎秀樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 117-124

  • [Journal Article] 数学教育研究としての教材開発のあり方:中等教育を一貫する論証指導のために2017

    • Author(s)
      岩崎秀樹・杉野本勇気・大滝孝治・岩知道秀樹
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 23(2) Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 平行四辺形になるための条件の真偽判断を通した証明的考察ー中等教育を一貫する論証指導の視座からー2017

    • Author(s)
      濱中裕明,熊倉啓之,宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春季研究大会論文集

      Volume: - Pages: 101-108

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Researchers’ eyes of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand2017

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Inprasitha, M., Changsri, N., Matsuzaki, A., Shinno, Y., Kunseeda, P., and Hayata, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the 10th International Conference on Educational Research

      Volume: - Pages: 707-715

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] カリキュラム開発における数学的活動のレイヤー論:「関数と方程式Ⅲ」の開発を事例に2017

    • Author(s)
      阿部好貴,溝口達也,石井英真
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 109-116

  • [Journal Article] 「教育課程編成の工夫―教科内容の精選と構造化の工夫」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 7月号 Pages: 93-96

  • [Journal Article] 「教科横断的な視点からの資質・能力の育成」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 30号 Pages: 68-69

  • [Journal Article] 「今、求められる学力とは」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      Career Guidance

      Volume: Vol.418 Pages: 34-37

  • [Journal Article] 「資質・能力の3つの柱と評価のあり方」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 31号 Pages: 68-69

  • [Journal Article] 「資質・能力ベースのカリキュラム改革をめぐる理論的諸問題―教育的価値を追求するカリキュラムと授業の構想に向けて―」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 第146集 Pages: 109-121

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Students’ geometric thinking with cube representations: Assessment framework and empirical evidence.?2017

    • Author(s)
      Fujita, T., Kondo, Y., Kumamura, H., Kunimune, S.
    • Journal Title

      Journal of Mathematical Behavior,

      Volume: 46 Pages: 96-111

    • DOI

      10.1016/j.jmathb.2017.03.003

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 世界探究パラダイムに基づいたSRPと「問い」を軸とした数学学習2017

    • Author(s)
      宮川健
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 173-180

  • [Journal Article] Evolution of proof form in Japanese geometry textbooks2017

    • Author(s)
      Cousin, M., Miyakawa, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10)

      Volume: - Pages: 131-138

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] A comparison of lower secondary textbooks from Japan and England: the case of symmetry and transformations2018

    • Author(s)
      Takeuchi, H. & Shinno, Y
    • Organizer
      6th International Conference on the Anthropological Theory of the Didactic (CITAD6)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Describing researchers’ ways of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand2018

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Inprasitha, M., Changsri, N. & Shinno, Y.
    • Organizer
      6th International Conference on the Anthropological Theory of the Didactic (CITAD6)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Conditions and constraints on the notion of a good mathematics teacher2018

    • Author(s)
      Mizoguchi, T. Matney, G. & Wagner, D.
    • Organizer
      APEC-UNESCO (MGIEP)-Tsukuba International Conference XII
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross border lesson study between Japan and Russia: About CO2 emissions and energy supply2018

    • Author(s)
      Yamawaki, M., Mizoguchi, T. & Visotsky, I.
    • Organizer
      APEC-UNESCO (MGIEP)-Tsukuba International Conference XII
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際的な授業設計における条件と制約:日本とロシアによる「エネルギーと環境問題」の授業設計と実践を通した分析2018

    • Author(s)
      山脇雅也, 溝口達也
    • Organizer
      全国数学教育学会第47回研究発表会
  • [Presentation] Generating a raison d'etre of logical concepts in mathematical activity at secondary school: Focusing on necessary/sufficient conditions2018

    • Author(s)
      Hamanaka, H., Otaki, K.
    • Organizer
      the 6th International Conference on the Anthropological Theory of the Didactic
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学教育学における理論のネットワーク化に関する研究:リサーチ・プラクセオロジーの視点から2017

    • Author(s)
      真野祐輔・溝口達也
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
  • [Presentation] 国際学会による若手研究者の育成機会の現状と展望:数学教育学の場合2017

    • Author(s)
      真野祐輔・溝口達也・宮川健・大滝孝治
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告
  • [Presentation] カリキュラム開発における数学的活動のネットワーキング2017

    • Author(s)
      溝口達也,山脇雅也,阿部好貴,大滝孝治
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
  • [Presentation] 「人口重心」のSRPのプラクセオロジー分析:教授学的転置から視た「重心」の知の構成2017

    • Author(s)
      荻原友裕, 溝口達也
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
  • [Presentation] Lesson plan for cross border lesson between Japan and Russia2017

    • Author(s)
      Yamawaki, M. & Mizoguchi, T.
    • Organizer
      The 12th APEC-Khon Kaen International Symposium
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Researchers’ eyes of seeing a lesson: As the first work of the cross-cultural study on lesson study between Japan and Thailand2017

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Inprasitha, M., Changsri, N., Matsuzaki, A., Shinno, Y., Kunseeda, P., and Hayata, T.
    • Organizer
      The 10th International Conference on Educational Research
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Nature of “Functions and Equations” using Geogebra: From two different frameworks2017

    • Author(s)
      Mizoguchi, T., Abe, Y. & Otaki, K.
    • Organizer
      The 41th International Conference for the Psychology of Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Curriculum evaluation from the viewpoint of mathematical literacy: A case of ‘Functions and Equations III’2017

    • Author(s)
      Abe, Y., Mizoguchi, T. & Otaki, K.
    • Organizer
      The 41th International Conference for the Psychology of Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「重心」に関する教授学的転置と新たな授業デザイン:人口重心を問いとしたSRP2017

    • Author(s)
      荻原友裕, 溝口達也
    • Organizer
      全国数学教育学会第46回研究発表会
  • [Presentation] 数学的活動のレイヤー論とプラクセオロジー論の比較2017

    • Author(s)
      溝口達也, 阿部好貴, 大滝孝治
    • Organizer
      全国数学教育学会第46回研究発表会
  • [Presentation] カリキュラム開発における数学的活動のレイヤー論:「関数と方程式Ⅲ」の開発を事例に2017

    • Author(s)
      阿部好貴,溝口達也,石井英真
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
  • [Presentation] 探究活動を促す論証指導2017

    • Author(s)
      熊倉啓之
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
  • [Presentation] 「カリキュラムと評価の改革の世界的標準化をめぐって―教育学としての「比較」研究による対抗軸の模索―」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会シンポジウムⅡ「教育政策のグローバライゼーションのもとにおける『比較』の新しい意味」於:桜美林大学
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育を飼い慣らす視座―教育目標と評価の新しい形の構想へ―」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会 課題研究Ⅱ「教育政策エビデンスをめぐる教育と教育行政」於:日本女子大学 目白キャンパス
    • Invited
  • [Presentation] 数学的リテラシー育成という視座からみた言語活動に関する基礎的研究(1)2017

    • Author(s)
      阿部好貴,内田豊海,大滝孝治,岩崎秀樹
    • Organizer
      全国数学教育学会第46回研究発表会
  • [Presentation] 数学的リテラシー育成という視座からみた言語活動に関する基礎的研究(2)2017

    • Author(s)
      阿部好貴,大滝孝治,岩崎秀樹
    • Organizer
      全国数学教育学会第47回研究発表会
  • [Presentation] 「複素数平面」における「平面上の変換」ッAPOS理論の視点から―2017

    • Author(s)
      濱中裕明,吉川昌慶
    • Organizer
      全国数学教育学会 第46回研究発表会
  • [Presentation] On the enumeration of Chequered Tilings in Polygons2017

    • Author(s)
      Hamanaka, H., Horiyama, T., Uehara, R.
    • Organizer
      Bridges Waterloo 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 田中耕治・高見茂・矢野智司編『教職教育論』2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003225
  • [Book] 日本教育方法学会『学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      図書文化
    • ISBN
      978-4810076974
  • [Book] 日本教師教育学会編『教師教育研究ハンドブック』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762027359
  • [Book] 『附属新潟中式「3つの重点」を生かした確かな学びを促す授業』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798914649
  • [Book] 田中耕治・岸田蘭子監修『資質・能力を育てる カリキュラム・マネジメント―読解力を基盤とする教科の学習とパフォーマンス評価の実践』2017

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820806319
  • [Book] 次世代型教育推進センター編『アクティブ・ラーニング最前線』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      学事出版
  • [Remarks] 中等教育を一貫する数学的活動の領域間ネットワーク化による論証指導カリキュラムの開発研究

    • URL

      http://www.osaka-kyoiku.ac.jp/~shinno/hi-project/

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2023-03-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi