• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

WHOとの連携に基づくチーム医療教育効果に対する2施設縦断研究とアジア展開

Research Project

Project/Area Number 15H04749
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

渡辺 秀臣  群馬大学, 大学院保健学研究科, 教授 (40231724)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松井 弘樹  群馬大学, 大学院保健学研究科, 准教授 (20431710)
篠崎 博光  群馬大学, 大学院保健学研究科, 教授 (30334139)
佐藤 江奈  群馬大学, 大学院保健学研究科, 助教 (30811179)
牧野 孝俊  群馬大学, 大学院保健学研究科, 准教授 (50389756)
李 範爽  群馬大学, 大学院保健学研究科, 教授 (50455953)
金泉 志保美  群馬大学, 大学院保健学研究科, 教授 (60398526)
相馬 仁  札幌医科大学, 医療人育成センター, 教授 (70226702)
安部 由美子  群馬大学, 大学院保健学研究科, 准教授 (70261857)
時田 佳治  群馬大学, 大学院保健学研究科, 助教 (70588003)
川島 智幸  群馬大学, 大学院保健学研究科, 准教授 (70759050)
齋藤 貴之  群馬大学, 大学院保健学研究科, 教授 (80375542)
山路 雄彦  群馬大学, 大学院保健学研究科, 准教授 (90239997)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Keywordsアジア / 多職種連携 / 世界保健機関 / WHO / チーム医療教育
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、WHOとの連携のもと、チーム医療教育(IPE)の効果を比較するために札幌医科大学との共同研究である。27年度と28年度の入学生を合わせて、初年度生の態度変化の解析を行った結果は投稿準備中である。さらに、近年、医療安全におけるIPEの重要性が着目される中で、本学のIPE教育が医療安全に対する態度に及ぼす変化を2017年の履修学生対象に検証し、患者安全の中の「コミュニケーション」と「リーダーシップ」の要素が必要である事が明らかになったために、2018年には医療安全要素を統合したチーム医療教育プログラムを履修させ、医療安全に対する態度変化を観察した。今回初めて参加した医学科学生の医療安全に対する態度は有意に変化した。さらに、この変化は保健学科の学生の態度から影響を受けている事が明らかとなった。IPEが医療安全に資するコミュニケーションマインドを育成することが明らかとなっており、現在さらに詳細に解析を進めている。一方、8月には、WHO職員を招聘してトレーニングコースを開催した。2013年に最初に開催した時のフィリピンの作業療法士の教員がその後の教育実施成果を報告した。これまでの参加状況から、タイ、インドネシア、ラオス等は国レベルでチーム医療教育を推進していることが確認された。WHOとの連携では2019年5月の総会で公式に認められた「World Patient Safety Day(世界患者安全の日)」の事業として、群馬県、群馬県医師会とともに厚生労働省の医療安全推進室長を招聘して講演会を開催した。テーマカラーのオレンジ色のTシャツを着用した参加者の写真は、WHOのみならず厚生労働省のwebsiteにも掲載された。今後さらに、本研究の国際的発展を図るために、本学職員をWHOの患者安全部に派遣し、医療安全に資するIPEのためのツールキットの開発を進めている。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Philippine(フィリピン)

    • Country Name
      PHILIPPINES
    • Counterpart Institution
      University of Philippine
  • [Int'l Joint Research] University of Health Sciences(ラオス)

    • Country Name
      LAOS
    • Counterpart Institution
      University of Health Sciences
  • [Int'l Joint Research] Prince of Songkla University(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      Prince of Songkla University
  • [Int'l Joint Research] University of Muhammadiyah(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      University of Muhammadiyah
  • [Journal Article] Changes in attitudes of undergraduate students learning interprofessional education in the absence of patient safety modules: evaluation with a modified T-TAQ instrument2019

    • Author(s)
      Watanabe Hideomi、Makino Takatoshi、Tokita Yoshiharu、Kishi Mikiko、Lee Bumsuk、Matsui Hiroki、Shinozaki Hiromitsu、Kama Akinori
    • Journal Title

      Journal of Interprofessional Care

      Volume: 33 Pages: 689~696

    • DOI

      10.1080/13561820.2019.1598951

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Key factors affecting the integration of interprofessional education into human resources for health reform: a Lao People’s Democratic Republic case study2019

    • Author(s)
      Lee Bumsuk、Phrasisombath Ketkesone、Shinozaki Hiromitsu、Vangkonevilay Phouthone、Bouphavanh Ketsomsouk、Prabouasone Khamphanh、Sounthavong Outhip、Tokita Yoshiharu、Makino Takatoshi、Matsui Hiroki、Saitoh Takayuki、Tozato Fusae、Kama Akinori、Watanabe Hideomi
    • Journal Title

      Journal of Interprofessional Care

      Volume: 33 Pages: 356~360

    • DOI

      10.1080/13561820.2019.1646229

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Development of the Undergraduate Version of the Interprofessional Learning Scale (UIPLS)2019

    • Author(s)
      Abe H, Yada H, Yamamoto T, Sohma H
    • Journal Title

      J Allied Health Spring

      Volume: 48 Pages: 3-10

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 群馬大学WHO協力センター 多職種連携教育研究研修センター(JPN-89)の紹介2019

    • Author(s)
      時田佳治、李範爽、牧野孝俊、松井弘樹、篠崎博光、渡辺秀臣
    • Journal Title

      目でみるWHO

      Volume: 68 Pages: 20-21

  • [Presentation] Interprofessional Education Initiatives in Gunma University2020

    • Author(s)
      Watanabe H.
    • Organizer
      The 2nd APIPEC & PHIPEC Joint International Conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 多職種連携教育の観点からの医療安全を考える.教育講演2020

    • Author(s)
      渡邊秀臣
    • Organizer
      第6回 日本医療安全学会学術総会:医療安全文化の継承 -安全を創る・人をはぐくむ-
    • Invited
  • [Presentation] The basic principles of Interprofessional Education (IPE): Global and national movements.2019

    • Author(s)
      Watanabe H.
    • Organizer
      Capacity-building workshop “Callaborate for Health: Competencies thru IPE”
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Community health care training for undergraduate medical students in the vast northern area of Japan. (oral)2019

    • Author(s)
      Sohma H.
    • Organizer
      World Federation for Medical Education (WFME) World Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of the educational mentor program for nurses from the research on the issues on the job training. (poster)2019

    • Author(s)
      Sugiura M, Ishimoto K, Sohma H
    • Organizer
      World Federation for Medical Education (WFME) World Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 当該医療機関における対応2019

    • Author(s)
      渡邊秀臣
    • Organizer
      令和元年度 医療事故調査制度「管理者・実務者セミナー」
  • [Remarks] 群馬大学多職種連携教育研究研修センター

    • URL

      https://whocc.health.gunma-u.ac.jp/jp

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi