• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Skills Development of Youths in Africa: An Interdisciplinary Examination of the Gap between Training and Employment

Research Project

Project/Area Number 15H05142
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

山田 肖子  名古屋大学, 国際開発研究科, 教授 (90377143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 基樹  京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 教授 (30273808)
吉田 和浩  広島大学, 教育開発国際協力研究センター, 教授 (70432672)
福西 隆弘  独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 地域研究センターアフリカ研究グループ, 研究グループ長 (80450526)
中瀬 一恵 (出町一恵)  東京外国語大学, 現代アフリカ地域研究センター, 講師 (20709753)
島津 侑希  名古屋大学, 国際開発研究科, 特任助教 (80783224)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords産業人材育成 / アフリカ / 雇用と訓練 / 技能アセスメント / 労働統計
Outline of Annual Research Achievements

多くの途上国において、学校教育と仕事の世界をつなぎ、個人の収入安定と社会の経済発展に貢献するとして、産業人材育成や職業技術教育・訓練(TVET)も注目を集めている。本調査は、アフリカの3か国(エチオピア連邦民主共和国、ガーナ共和国、南アフリカ共和国)において、近年の職業技術教育・訓練(TVET)の制度改革が、各国における産業人材ニーズを満たし、労働者(特に中卒程度の学歴の若年層)の生計の安定に貢献しているかを実証的に分析し、成長期にあるアフリカ経済における効果的な人材育成の可能性を提案することを目的とした。
3年間の研究の最終年度である平成29年度は、初年度からエチオピアで行っていた技能評価のパイロット調査の結果に基づき、当該国政府関係者や縫製業の工場関係者、職業技術教育訓練機関の教員等に対して発表するシンポジウムを開催した。また、技能評価モジュールの汎用化を目指し、エチオピアでの調査結果に基づき、労働者に対して実施する筆記テスト、実技テスト、質問票の内容を修正し、更に日本国内の学校などにおいて検証のためのサンプル調査を行った。
また、南アフリカ、ガーナへの展開のため、現地機関等と調整を行い、汎用版の技能評価モジュールをそれぞれの国で試行した。技能評価モジュールの汎用化のための検証作業に時間がかかったため、南アフリカ、ガーナでは大規模調査に至らなかったが、小規模とはいえ、3か国比較データを取得することが出来たので、分析を深めて成果発信につなげることとする。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

平成28年度のエチオピアでの調査の結果、研究の質を高めるため、非認知的能力も含めて技能アセスメントが出来るよう、評価モジュールの大幅な修正を行った。この修正およびパイロットテストを平成29年度中に実施できたため、研究期間中に当初予定していた活動は概ね実行することができた。

Strategy for Future Research Activity

本研究課題は、平成29年度に期間を終了するが、今次の研究で開発及び試行を行った技能評価をより大きなサンプルに対して、また、複数の国での実施によって、実効性を高めることが今後の課題である。また、技能評価を行う国々においては、政府系機関、民間企業との連携を深め、政策提言を行うことで、研究と実務両面への効果を高めていきたいと考えている。

  • Research Products

    (27 results)

All 2018 2017 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 8 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 4 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] Explaining differing perceptions of employees’ skill needs: the case of garment workers in Ethiopia2018

    • Author(s)
      Yamada Shoko、Otchia Christian S.、Taniguchi Kyoko
    • Journal Title

      International Journal of Training and Development

      Volume: 22 Pages: 51~68

    • DOI

      10.1111/ijtd.12118

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の援助の進化と退化―国際公共善への貢献を規定するもの―2018

    • Author(s)
      高橋基樹
    • Journal Title

      経済志林

      Volume: 85 Pages: 197~246

  • [Journal Article] 資源をめぐるポリティカル・エコノミー ―現代アフリカ国家史に向けての覚書―2018

    • Author(s)
      高橋基樹
    • Journal Title

      関西大学経済論集

      Volume: 67 Pages: 71~93

  • [Journal Article] 学力の評価と測定をめぐってー学力の評価と測定とその周辺の話題2018

    • Author(s)
      野口裕之
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 57 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アフリカにおけるリテラシーと技能―特集にあたって―2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 8 Pages: 1~10

    • Open Access
  • [Journal Article] 解釈する能力と情報を反復する能力―アフリカ伝統社会での教育からの投影―2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 8 Pages: 57~66

    • Open Access
  • [Journal Article] SDG4形成過程の言説分析に基づくグローバル・ガバナンス再考2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 25 Pages: 17~33

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Enterprise Promotion in the Road Construction Sector in a Conflict-ridden Area in Kenya: a Solution for the Nexus of Developmental Problems?2017

    • Author(s)
      Motoki Takahashi
    • Journal Title

      IDE Discussion Paper

      Volume: 670 Pages: 1~28

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] TVET as the last educational chance: Employability and family background of Ethiopian urban youth2017

    • Author(s)
      Demachi Kazue
    • Journal Title

      IDE Discussion Paper

      Volume: 671 Pages: 1~23

    • Open Access
  • [Journal Article] 求められる産業人材 ―南アフリカとエチオピアの服飾産業における産業構造と職業基準の比較―2017

    • Author(s)
      島津侑希
    • Journal Title

      国際開発学会全国大会論文集

      Volume: 28 Pages: 735~738

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Perception differential between TVET trainers and trainees on employability skills in Ethiopia: The case of garment Sector2017

    • Author(s)
      Christian S. Otchia
    • Journal Title

      国際開発学会全国大会論文集

      Volume: 28 Pages: 743~744

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Skills and Knowledge in the Context of the Sustainable Development Goals2017

    • Author(s)
      Yamada Shoko
    • Organizer
      UKFIET Oxford Conference on Education and Development
  • [Presentation] 「伝統」と文化創造‐植民地ガーナのアチモタ学校における人格教育2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      日本比較教育学会
  • [Presentation] Industrial Skills Development and Skills Assessment in Ethiopia2017

    • Author(s)
      Yamada Shoko
    • Organizer
      Addis Ababa Symposium on Skills Development
    • Invited
  • [Presentation] Nagoya University and Research on Skills Development in South Africa: SDGs, decent work, and equity2017

    • Author(s)
      Yamada Shoko
    • Organizer
      The Third South Africa-Japan University Forum
    • Invited
  • [Presentation] 教育の質とその指標および測定方法2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      国際教育協力セミナー
    • Invited
  • [Presentation] 変化する産業需要に見合う技能形成の課題:アフリカにおける課題と展望2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      TICAD VIフォローアップ国際シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] 日本の援助の進化と退化 ―政策論と類型論への示唆―2017

    • Author(s)
      高橋基樹
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] IRT系モデルとReadabilityによる日本語作文の定量的分析ー大学教員による評価とコンピュータによる自動評価の比較2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・野口裕之・小森和子・奥切惠
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
  • [Presentation] リーディングスキルテスト(RST)-その教育測定的性質と教育実践に対する示唆2017

    • Author(s)
      登藤直弥・新井紀子・菅原真吾・尾崎幸謙・犬塚美輪・新井庭子・分寺杏介・野口裕之
    • Organizer
      日本教育心理学会
  • [Presentation] 「ディーセント・ワークにつながる知識と技能:開発途上国における職業教育課程(TVET)修了労働者の技能測定モジュールの開発とカリ キュラム評価」2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] 学習者が選び取る技能形成の手段:ガーナ国クマシの職業教育訓練機関の自動車修理関連分野の学生の場合2017

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      日本アフリカ学会
  • [Book] African Potentials: Their Diversity, Dynamism and Challenges (African Study Monographs Supplementary Issue no.56)2018

    • Author(s)
      Motoki Takahashi ed.
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      The Center for African Area Studies, Kyoto University
  • [Book] 子どもたちの生きるアフリカ2017

    • Author(s)
      山田肖子(清水貴夫、亀井伸孝編)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812216361
  • [Remarks] Skills and Knowledge for Youths

    • URL

      https://skills-for-development.com/

  • [Funded Workshop] International Education Development Forum2017

  • [Funded Workshop] Addis Ababa Symposium on Skills Development2017

URL: 

Published: 2018-12-17   Modified: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi