• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

Educational support to non-Japanese Children by publishing multilingual kateika guide books to understand Japanese life style

Research Project

Project/Area Number 15K00721
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

伊藤 葉子  千葉大学, 教育学部, 教授 (30282437)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河村 美穂  埼玉大学, 教育学部, 助教授 (00361395)
上野 顕子  金城学院大学, 生活環境学部, 教授 (20350952)
星野 洋美  常葉大学, 教育学部, 教授 (50267845)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Keywords外国につながる児童 / 家庭科 / ガイドブック / 小学校 / 教育支援 / 生活文化
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、グローバル化の進展により、増加しつつある外国につながる児童への生活文化的教育支援を実践的に実現することを目的とし、小学校家庭科の5年生の最初のガイダンスにつながり、2年間の家庭科学習の見通しをもてるような、日本の生活文化への理解を深められるような家庭科ガイドブックを作成し、その教育的効果を調べた。また、ガイドブックの活用に関する研修のための検討もおこなった。
平成27年度は、家庭科ガイドブックの内容素案を作成し、ヒアリングを経て内容を決定し、分担部分の文章を作成した。イラストや写真撮影も終了し、研修のための検討もおこなった。日本家庭科教育学会第58回大会やARAHE(香港)の大会で発表し、意見交換をおこなった。
平成28年度は、ガイドブックの日本語版の製本・発刊と、中国語・英語に翻訳し、それぞれの版を製本・発刊した。ポルトガル語・フィリピノ語への翻訳もおこなった。教育的効果を測るための尺度を開発した。千葉県下で、外国につながる児童に関する問題状況が報告されていることもあり、研究会を通して意見交換をおこない、研修の方法についての検討を進め、教材を開発した。教師に対する研修プログラムも開発した。成果を日本家庭科教育学会第59回大会やIFHE(韓国)の大会で発表し、意見交換をおこなった。
平成29年度は、ガイドブックのポルトガル語版とフィリピノ語版の製本・発刊をおこなった。ガイドブックを児童が活用した際の教育的効果をみるために、質問紙を中国語・英語・ポルトガル語・フィリピノ語へ翻訳し、調査を実施した。免許更新講習を活用して研修を実施した。成果を日本家庭科教育学会第60回大会やARAHE(日本)の大会で発表し、意見交換した。ARAHE(日本)の大会ではガイドブックを活用したワークショップを開催した。
以上のことから、本研究が当初の目的を果たして成果は得られたことがわかる。

  • Research Products

    (7 results)

All 2017

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] A comparative study of American, Japanese, and Taiwasene early childthood teacher's perceptions of clean-up time2017

    • Author(s)
      Satomi Izumi-Taylor, Yoko Ito, Chia Hui Lin, Kiyome Akita
    • Journal Title

      Research in Comparative and International Education

      Volume: 12(2) Pages: 231-242

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 家庭科教育において多文化共生の視点を育てるための課題2017

    • Author(s)
      上野顕子, 星野洋美, 伊藤葉子
    • Journal Title

      金城学院大学論集

      Volume: 13(2) Pages: 63-70

  • [Journal Article] Japanese and korean kindergartners' perspectives of play using photos2017

    • Author(s)
      Satomi Izumi-Taylor, Yeon Ro, Jihee Han, Yoko Ito
    • Journal Title

      International Journal of Educational Psychology

      Volume: 6(1) Pages: 45-66

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Chinese and Japanese perspectives of fathering2017

    • Author(s)
      Yoko Ito, Satomi Izumi-Taylor, Nianli Zhou
    • Journal Title

      Early Child Development and Care

      Volume: ー Pages: ー

    • DOI

      http:/dx.doi.org/10.1080/03004430.2017.1286335

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国につながる児童への教育支援としての外国語家庭科ガイドブック2017

    • Author(s)
      伊藤葉子, 河村美穂, 上野顕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
  • [Presentation] Material development for Home Nursing in Kateika for pre-service teachers2017

    • Author(s)
      Kiyomi Kuramochi, Yoko Ito, Haruna Yoshikawa, Ikuyo Kamano
    • Organizer
      19th Biennial International Congress
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Educational Effectiveness of multilingual Kateika guide book to understand Japanese life culture2017

    • Author(s)
      Yoko Ito, Miho Kawamura, Akiko Ueno
    • Organizer
      19th Biennial International Congress
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi