2018 Fiscal Year Final Research Report
Micro scale experiment for understanding increase of an ion and ICT utilization
Project/Area Number |
15K00984
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
有井 秀和 宮崎大学, 教育学部, 准教授 (80384733)
湯地 敏史 宮崎大学, 教育学部, 准教授 (80418988)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | マイクロスケール化学 / ケイ素誘導体 / イオン |
Outline of Final Research Achievements |
Student's micro scale experimental development for understanding increase of an ion and ICT utilization of teaching materials were performed by this research. Science of a junior high school and a high school, micro scale science for chemical experiment and chemical laboratory equipment have been developed for the purpose of observation of movement of an ion as study results in this research. The thing for which it's necessary to make a flow of the tuition who always associates made the macro and the micro viewpoint clear through using an experiment and modeling to plan for more upbringing of student's particle concept.
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Free Research Field |
化学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
生徒の粒子概念の育成には、いかに目に見えない粒子を実感を伴って理解させるかが重要である。生徒が具体的な粒子イメージをしやすくするために、ICTなどを活用したコンテンツの開発が不可欠である。さらに化学実験をマイクロ化することは通常のガラス器具と比較して,破損時のけがを防ぐことができ,安全性や経済性にも優れている点がある。マイクロスケール実験用器具を用いることによって生徒自身が安心して安全に実験を行ことができるので,実験への興味関心が高まり,問題解決のための思考の深まりや理解が図られることが期待できる。
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