2018 Fiscal Year Final Research Report
Mane's Painting and Censorship -Politics, Society, Art System-
Project/Area Number |
15K02133
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fine art history
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
MIURA ATSUSHI 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (10212226)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | マネ / 検閲 / 政治と美術 / ヌードとスキャンダル |
Outline of Final Research Achievements |
We comprehensively researched and considered Mane's paintings and censorship from the perspective of politics, society, and the art system. As a result, it turned out that Manet took up the political subject from a position critical to Second Empire, expressed it in an implicit manner, and was censored. It also became clear that actively working on the themes of nudes and prostitutes, he was also criticized for making problematic female representations which caused scandals and accusations, and treating the image of Christ who should be holy with the eyes of a realist.
|
Free Research Field |
人文学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は19世紀フランスの重要な画家マネの作品を検閲という新しい視点で研究した。絵画が単に美的な性質を持つだけではなく、政治や社会、道徳や宗教などと深く関連していることは、必ずしも常に意識されているわけでない。その意味で、この研究成果はマネ研究を一歩進める学術的意義を有している。さらに、成果を書籍として刊行することによって一般の人の美術に対する見方を変えることにもつながり、その意味で社会的な意義もある。
|