• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

The study on the survey of actual conditions of supportee who cannot get public support and the buildability of the intermediate support models for them

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04374
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Otsuka Rui  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (20635867)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 遠藤 野ゆり  法政大学, キャリアデザイン学部, 准教授 (20550932)
筒井 美紀  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (70388023)
船山 万里子  都留文科大学, 文学部, 非常勤講師 (00649238)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords見えない生きづらさ / 質的研究 / 当事者のニーズ / 私的支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is (1) to clarify the actual situation of private support for person who suffer from "invisible difficulties" by various field surveys and (2) to propose the intermediate support models for them. This support models contain the actual needs of supporters and supportees.
The result of this research is to propose the support models that meet the actual needs of supporters and supportees based on the various field surveys. The actual need is, for example, (1) to incorporate person who suffer from invisible difficulties as “person who need some support” into the support flameworks and (2) to inform the necessity of making the institutions and rules on the support for supporters who commit the private support.

Free Research Field

臨床教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は二つある。一つ目が、虐待・貧困・低学力といった可視化された生きづらさではなく、経済的困窮もないのに学習に向かえない、精神的につながれる相手が誰もいない、といった「見えない生きづらさ」に焦点を当て、実態調査した点。二つ目が、私的支援を自主的に行っている支援者に焦点を当て、支援者を支援する枠組みの必要性を明らかにした点である。
社会的意義は、見えない生きづらさの要支援者と、彼らを自主的に私的支援している支援者の具体的様相を明らかにし、当事者のニーズを含みこんだ支援モデルの骨子を提案し、実際に教育現場をフィールドとしてアクションリサーチを実施しつつ現場の環境改善に取り組んでいる点である。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi