• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Development of science class composition support system by visualization of teaching learning process

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 15K04513
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKokushikan University

Principal Investigator

Onose Rinnya  国士舘大学, 文学部, 教授 (00609761)

Research Collaborator SATO hiroyuki  
HIROGAMI tomoyuki  
YOSHIDA takashi  
AMANO kimiyasu  
FUJIMORI shiho  
NAITOU shin  
TOYODA mituno  
SUZUKI issei  
NAGATA masaru  
MATUO kennichi  
FUJIEDA eishin  
ISHIKAWA masaaki  
TOGAWA chiharu  
NOHARA hiroto  
HIGUCHI asami  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Keywords理科 / 教授・学習プロセスマップ / 教員養成 / 教員育成 / 教員研修 / 授業構成 / 教授スキル / 科学概念
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to visualize the teaching and learning process in science class, and to construct a system to support the process from lesson implementation to lesson reflection, from lesson design to lesson design. In visualization of teaching and learning processes, it could be embodied as "teaching and learning process map" and "teaching activity adjustment model for teachers". In addition, their effectiveness was verified through class practice and teacher training. These results are summarized and presented as a paper.

Free Research Field

理科教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員に求められる教科指導力の高度化が社会から強く要請されている。一方、教員の世代交代が進み、教育に関わる様々な経験や知見をどのように継承していくかが課題となっている。真に子どもの学力向上に繋がる教員の養成、採用後の育成は我が国の喫緊の課題である。
本研究では、理科授業における教授・学習過程を教授・学習プロセスマップ、教師の教授活動調整モデルとして可視化して熟達教員の教授活動を若手教師や教員志望の学生に明らかにする手法を開発した。また、教授・学習プロセスマップ、教師の教授活動調整モデルを用いて授業後の省察を行うこと、授業デザインをすることにより教師の理科授業力向上に資することが期待できる。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi