2018 Fiscal Year Final Research Report
Development of evaluation tools for parent mentor programs
Project/Area Number |
15K13260
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Wakayama University (2017-2018) Institute for Developmental Research, Aichi Human Service Center (2015-2016) |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
井上 雅彦 鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
安達 潤 北海道大学, 教育学研究院, 教授 (70344538)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | ペアレント・メンター / 養成研修 / 評価 / 尺度 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed a Japanese version of the Psychological Empowerment Scale as a measure of training programs for supporting parents of individuals with developmental disabilities.
|
Free Research Field |
特別支援教育、障害児心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
メンターによる相談活動と養成研修の評価方法が確立されれば、より体系的なメンタープログラムの開発及び運用が可能となる。メンター研究の成果は、発達障害以外の障害タイプの領域における家族支援研究への応用が可能であり、その意味において、広い意味での家族支援研究のより普遍的な蓄積と発展に寄与するものと考える。
|