2019 Fiscal Year Final Research Report
An empirical and theoretical study to develop a basic theory of 21st century Consumer Law
Project/Area Number |
16H01989
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil law
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Research Institution | Aoyama Gakuin University (2017-2019) The University of Tokyo (2016) |
Principal Investigator |
Kawakami Shoji 青山学院大学, 法務研究科, 教授 (70152923)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大村 敦志 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (30152250)
沖野 眞已 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (80194471)
加毛 明 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (70361459)
神作 裕之 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (70186162)
白石 忠志 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (30196604)
宍戸 常寿 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (20292815)
菱田 雄郷 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (90292812)
山本 隆司 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (70210573)
櫻井 博子 松蔭大学, 公私立大学の部局等, 講師 (00620212)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 消費者契約法 / 消費者基本法 / 特定商取引法 / 消費者教育法 / 景品表示法 |
Outline of Final Research Achievements |
This study was designed to identify common elements in various consumer issues that have been examined in different problem areas, and to develop a theory among these elements. We have published the results of our studies on each of these consumer issues. It is necessary to consider the perspective of consumer law that making clear concept of `consumer´, reviewing the regulation of market behavior by civil, administrative and criminal law, and creating a forum for communication between consumers and businesses.
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Free Research Field |
民法 消費者法
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、多様で複合的かつ広域的に発生する消費者問題に対して、公法・私法の複数の分野を専門とする研究者による、問題領域横断的な検討を行うことで、「消費者」のあり方、消費者教育、規制の対象や規制方法といった、消費者法制の将来像を検討するうえで重要な要素を明らかにした。これらの研究成果を論文等で公表することに加え、消費者契約法や景品表示法等の諸法制の改正に対する提言も行った。
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