• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Quantitative Investigation of the Changing Trend of Social Consciousness in Japan's Recent Three Decades

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H02045
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Kikkawa Toru  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (90263194)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前田 忠彦  統計数理研究所, データ科学研究系, 准教授 (10247257)
轟 亮  金沢大学, 人間科学系, 教授 (20281769)
浜田 宏  東北大学, 文学研究科, 教授 (40388723)
數土 直紀  学習院大学, 法学部, 教授 (60262680)
ホメリヒ カローラ  北海道大学, 文学研究科, 准教授 (60770302)
Research Collaborator Akaeda Naoki  
Ishida Atsushi  
Kanbayashi Hiroshi  
Kobayashi Jun  
Hazama Ryotaro  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords調査計量研究 / 現代日本社会論 / 社会調査方法論
Outline of Final Research Achievements

SSP2015, Stratification and Social Psychology Survey in 2015, is a nation-wide survey carried out by us. The project named SSP consists of the members and the collaborators of this grant-aid research. We prepared the data properly at first, then we shared them within the project. After we held research meetings based on data analyses, we provided the outcome to public. We held symposiums and an international workshop. Also, we made presentations in academic meetings. We presented more than 50 of academic papers based on these work. All in all, we pursued to make wide outreach of the survey research data. These efforts promote people’s understanding of contemporary Japanese society.

Free Research Field

社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究により平成期の日本社会の、微妙な変容について明らかにすることができた。現代日本社会を生きる人びとが、自分の社会的位置づけをどう見ているか、社会と個人の間にいかなる関係がみられるのか。そして社会のどの部分においていかなる格差や分断が生じているかについて、エビデンスに基づいて明らかにすることができた。とりわけ、従来動向がわからなかった平成生まれの若年世代について、その意識や生活実態を量的に把握できたことは大きな成果であるといえる。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi