Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉沢 豊予子 東北大学, 医学系研究科, 教授 (80281252)
宮本 友弘 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (90280552)
久保 沙織 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (70631943)
伊藤 博美 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 特任教授 (10883423)
南 紅玉 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 助教 (60811271)
脇田 貴文 関西大学, 社会学部, 教授 (60456861)
大澤 公一 京都大学, 高大接続・入試センター, 特定准教授 (20555320)
林 篤裕 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (70189637)
鈴木 雅之 横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
木南 敦 京都大学, 法学研究科, 教授 (30144314)
大谷 奨 筑波大学, 人間系, 教授 (70223857)
西郡 大 佐賀大学, アドミッションセンター, 教授 (30542328)
並川 努 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (10613721)
内田 照久 独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 教授 (10280538)
安野 史子 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (00370081)
島田 康行 筑波大学, 人文社会系, 教授 (90206178)
山本 以和子 京都工芸繊維大学, 基盤科学系, 教授 (90293521)
鈴木 誠 北海道大学, 高等教育推進機構, 教授 (60322856)
小浜 明 仙台大学, 体育学部, 教授 (70170298)
椎名 久美子 独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 教授 (20280539)
西川 浩昭 聖隷クリストファー大学, 看護学部, 教授 (30208160)
小松 恵 岩手医科大学, 看護学部, 特任講師 (50781895)
石井 光夫 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (30375175)
泉 毅 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 助教 (30828447)
本多 正尚 筑波大学, 生命環境系, 教授 (60345767)
小山田 信子 東北大学, 医学系研究科, 准教授 (40250807)
田中 光晴 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (00583155)
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to closely observe the currently ongoing reform of university admissions and to contribute to the individual universities interdisciplinarily. As is well known, the reform policy reached a change of direction at the end of 2019 just before its introduction, but this research saw the whole story and influenced policy making, which is more than expected. It can be summarized that there was a fruit. Studies related to individual academic ability tests at national universities, such as Miyamoto and Kuramoto (2017), were reported in the media from the beginning, and provided evidence that would be the decisive factor in abandoning the introduction of descriptive questions into the common test during the policy change period. Regarding the evaluation of proactive learning attitude, the results of interdisciplinary approaches such as comparative education and educational psychology were produced, which influenced individual universities’ admission system.
|