• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Development and Practice of Teacher Training Framework based on Constitutive Principle of Learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H03077
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

KASAI toshinobu  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (80335570)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 雄介  広島大学, 工学研究科, 准教授 (70362019)
益川 弘如  聖心女子大学, 文学部, 教授 (50367661)
大崎 理乃  産業技術大学院大学, 産業技術研究科, 助教 (50630802)
平嶋 宗  広島大学, 工学研究科, 教授 (10238355)
永野 和男  聖心女子大学, 文学部, 名誉教授 (60107224)
溝口 理一郎  北陸先端科学技術大学院大学, サービスサイエンス研究センター, 特任教授 (20116106)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords教員研修 / 授業設計 / 学びの構成原理
Outline of Final Research Achievements

By the school education in Japan, "how do you learn?" comes to be made much of. So, teachers must understand the various learning method appropriately, and apply to a design and the practice of the class. In this study, we developed a teacher training framework based on constitutive principle of learning and practiced it. As a result of having evaluated practice, the teacher training framework that we developed promoted the understanding of the learning method by teachers and was effective for designing better instruction.

Free Research Field

教育情報工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,オントロジー工学や学習工学を基盤とした国際的にも先進的な知識や学習の体系化に関する研究の成果を,教師教育の分野へ実践的に還元することを目的としている.従来,時間をかけて経験的に身に付けていかなければならなかった教師による学習法の理解や授業への適用を,より効率的に実現する教員研修のフレームワークを開発し,実践を通してその効果を確認することができたことは,大きな意義があると考えている.

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi