• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Structural comparative study in foundation formation of test governance

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16H03770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KITANO Akio  日本大学, 文理学部, 教授 (50169869)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 寛人  横浜市立大学, 都市社会文化研究科, 教授 (10188047)
石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
高橋 哲  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10511884)
澤田 敬人  静岡県立大学, 国際関係学部, 教授 (20254261)
佐藤 千津  国際基督教大学, 教養学部, 准教授 (20271356)
村山 詩帆  佐賀大学, 全学教育機構, 准教授 (30380786)
佐藤 仁  福岡大学, 人文学部, 准教授 (30432701)
黒田 友紀  日本大学, 理工学部, 准教授 (60631851)
Research Collaborator GOTO Taketoshi  
SHINOHARA Takeshi  
NAGAMINE Kousaku  
SIN Chisin  
IIKUBO Shinya  
SUZUKI Daiyu  
MORIMOTO Yousuke  
TAKAHASHI Nozomi  
KAWAGUCHI Jun  
IMOTO Yosihiro  
SINTANI Ryutarou  
SIMCHUN Cyato  
ICHIKAWA Katura  
NAITO Masafumi  
KOSUGI Satoshi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsテスト・ガバナンス / 国際学力テスト比較 / ハイステイクス・テスト / ローステイクス・テスト
Outline of Final Research Achievements

The educational assessment policies currently being developed around the world are increasing the sphere of influence on each country while also bringing about a permeation of the global market into the entire educational system.
For instance, high-stakes test in the USA are being used as requirements for high school graduation, to evaluate schools and teachers, to reorganize schools, and to make retention decisions about teachers.This study investigates the development of and issues with the academic testing policy among local education authorities on the basis of the data obtained from a nationwide survey implemented by the Board of Education in 2016.

Free Research Field

日米の学力テスト政策の比較研究

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、日米両国を中心とした各国のテスト・ガバナンスの実態解明を行う点にある。先行研究においても、世界的な視野でテスト・ガバナンスの構造的比較分析を行った研究は皆無であり、本研究の学術的意義は極めて高い。同じく、巨大企業財団やテスト業者の支援・関与のあり様を解明した研究も皆無であり、より各国の実態に即したテスト・ガバナンスの解明が可能となる。
本研究の成果は、将来的に世界各国のテスト・ガバナンスの実態分析を行う際の座標軸を提供し、日本のみならず世界の学力テスト研究の進展・深化に大きな貢献を果たすものとなりうることを確信する。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi