2018 Fiscal Year Final Research Report
Advanced rail-guided urban public transportation based on intelligent energy management based on communication-based automatic train operation
Project/Area Number |
16H04313
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Power engineering/Power conversion/Electric machinery
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
KOSEKI Takafumi 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (20211899)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
近藤 圭一郎 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (10425895)
長谷川 智紀 独立行政法人交通安全環境研究所, その他部局等, 主席研究員 (20419112)
宮武 昌史 上智大学, 理工学部, 教授 (30318216)
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Research Collaborator |
Kampeerawat Warayut
Salman Ahmed
Duc Van Doan
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 電気鉄道 / 都市交通 / 運転曲線 / 省エネルギー運転 / 自動運転 / 運行管理 / 電磁両立性 / 磁気浮上 |
Outline of Final Research Achievements |
We surveyed technical requirements for urban rail-guided public transportation in major Asian cities, e.g., in India, China, Vietnam etc.in order to propose globally competitive technical proposals useful for Asian urban transportation market. We decided to focus our case study to an urban application at Bangkok in Thailand: An integrated optimal design of distribution of energy storage and energy-saving train operation profiles were concretely studied by assuming the application of communication-based fully automatic train operation with continuous real-time information on train position. Other members simultaneously studied traction power-conversions, electromagnetic compatibility, and safety assessment for such systems. A new type of the maglev traction combined with permanent magnet linear synchronous motor (LSM) was proposed as an advanced future technology: A reduced scale test bench of the combination of a PM-type LSM and 3 degree-of-freedom maglev was designed and built.
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Free Research Field |
電気機器工学 応用電気機器制御
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
電気エネルギー有効活用と情報技術に基づく安全かつ省エネルギーな都市交通は、日本が先導する技術分野だが、安定成長と高齢社会となった日本での新線建設は少ない。その発展のフィールドは周辺アジア市場に移っている。このアジア市場での技術要求を整理し、我が国が得意な省エネルギー安定運行、そして高い安全性を実現するシステム設計と運転制御技術の一例を、先端的情報通信技術を応用する形で具体化した。また、将来技術として、静かで先端技術としての魅力を持つ磁気浮上の新たな形態を提案した。これらは周辺諸国の期待に答えるとともに、日本の軌道交通システムの国際競争力を高める意味で、社会的意義がある。
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