• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Development of the Active Learning Assessment e-Portfolio System to Make Proactive Learning a Habit

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K01093
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionJin-ai Women’s College

Principal Investigator

TANAKA Yoichi  仁愛女子短期大学, 生活科学学科, 教授 (20340036)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 康彦  東京学芸大学, ICTセンター, 教授 (10387532)
宮崎 誠  帝京大学, 理工学部, 助教 (60613065)
山川 修  福井県立大学, 学術教養センター, 教授 (90230325)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywordseポートフォリオ / 学習の習慣化 / リフレクション
Outline of Final Research Achievements

We designed "Reflection Prompt Model" based on experiential learning to make e-Portfolio learning a habit for students with low basic academic skills and motivation to learn.In addition, as a mechanism to make the cycle of students accumulating learning outcomes in their e-portfolio a habit, we have developed "Reflection-Assisted AI Chatbot" that can dialogue according to the Reflection Prompt Model.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「学習の習慣化」の重要性及び習慣化にプロンプトが効果的なことを示し、AIチャットボットの活用法を開発した。リフレクション・プロンプトモデルに基づくURシートを開発し、公開した。また、オープンソースeポートフォリオの開発者等、海外のeポートフォリオ・コミュニティと連携し、MaharaユーザグループJapanの運営、eポートフォリオに関するフォーラム等の開催、eポートフォリオに関する書籍の執筆等、教育分野におけるeポートフォリオ活用の意義について啓発した。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi