2019 Fiscal Year Final Research Report
Rhythm Tuner: A Novel Music Practice Support System to Visualize Embodies Knowledge
Project/Area Number |
16K01094
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Kushiro National College of Technology |
Principal Investigator |
Yamada Masanao 釧路工業高等専門学校, 創造工学科, 准教授 (40220404)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
土江田 織枝 釧路工業高等専門学校, 創造工学科, 准教授 (10230723)
峯 恭子 大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (90611187)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 音楽情報処理 / 演奏支援 / 情報可視化 / リズム感 / 発音検出 / 信号処理 / 機械学習 |
Outline of Final Research Achievements |
We have developed a rhythm tuner, a system that visually supports improving musical instrument learners' physical knowledge, especially the acquisition process of rhythmic feeling. We devised and implemented a method to determine threshold parameters for onset detection without annotations automatically. Besides, we collected performance data records for about 120 piano players for a year in order to analyze the long-term process of acquiring performance proficiency. We also conducted a questionnaire survey to investigate the players' difficulties, and the result showed needs to visualize the players' performance.
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Free Research Field |
音楽情報処理
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究において考案した発音検出のしきい値設定方法は,独自の着眼点にもとづいて,煩雑なアノテーション情報の付与作業を必要せずに実時間でシステムを動作させる手法として有用性が高いと認められ,発表論文は情報処理学会より「FIT論文賞」を受賞した。また,ピアノ学習者を対象としたデータ収集は,これまでの演奏支援研究では実施されてこなかった長期的な情報蓄積であり価値が高い。これを演奏者に対するアンケート調査と組み合わせることで,ラーニングアナリティクスの観点から今後の研究に有用である。
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