2018 Fiscal Year Final Research Report
The Discourse of Television as "New Media" and the American Cinema in the 1950s
Project/Area Number |
16K02306
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Iioka Shiro 信州大学, 学術研究院人文科学系, 准教授 (90345728)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | テレビ / ハリウッド映画 / テレビドラマ / ニュー・メディア / 間メディア性 / アメリカ / 1950年代 / カートゥーン |
Outline of Final Research Achievements |
This project explores how television, which had grown into national media in the mid-1950s, appeared in various discourses as “new media” since the late 1940s. First, it examines how television sets, which had become popular in the eastern United States since the late 1940s, were drawn in the cartoons of the magazine New Yorker in the same period. Second, it clarifies how the creators of early live television dramas differentiated television as "new media" from the old media. Finally, it reveals how Hollywood cinema tried to reconstruct its identity in response to the rise of television, particularly focusing on the contemporary films shot in the widescreen format.
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Free Research Field |
映画研究
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、スタジオシステムが衰退する時代のハリウッド映画にとって、技術的・美学的には劣りながらも大衆性においては勝る表現媒体/メディアとして語られがちであったアメリカの黎明期のテレビに、同時代の様々な言説や映画作品の分析をとおして、新しい光をあてた点において学術的意義がある。また、本研究は古いメディアから新しいメディアへの転換期に着目しており、現代社会における新旧メディアの交代における競合や折衝、相互浸透の歴史的視座からの再考に資するという意味で社会的意義がある。
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