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2022 Fiscal Year Final Research Report

A Study of Buddha's Image in Modern Japanese Buddhist Picture Books

Research Project

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Project/Area Number 16K02329
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Art at large
Research InstitutionTaisho University

Principal Investigator

Mori Kaku  大正大学, その他部局等, 非常勤講師 (00646218)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Keywords仏教絵本 / ブッダ / メディア / 宗教表象 / イメージ / 再話 / 再生産 / イデオロギー
Outline of Final Research Achievements

What this study reveals is that the image of the Buddha in modern Japanese Buddhist picture books is not the actual Buddha himself, but rather a media-represented likeness (substitute), not necessarily a faithful reproduction of the Buddha as he existed in the past. Rather, the Buddha images seen in picture books are created in response to people's desires, reflecting changing ideas and values over time.
The images of Buddha in the media are symbols that are a mixture of truth and fiction, and can be ideologies that affect the individuals who come into contact with them through the media and manipulate their thoughts, actions, and emotions, as well as "myths" that serve as the basis for the collective consciousness and action principles of communities such as nations and religious orders.

Free Research Field

表象文化論

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年の人文学分野では、メディアによって形象化されるイメージの議論が盛んに進められている。本研究は、仏教絵本で表現されるブッダのイメージから近代以降の人々に共有された仏教観がいかなるものであったか、またそうしたイメージは、メディアを通して人々へどのような影響を及ぼし、新たな仏教文化を形成したのかを明らかにする点に学術的意義がある。
イメージが個人や集団の思考・行動・情動に与える影響については、宗教文化にかぎらず、メディアを通して発信するPR、ブランディング、観光政策などでも扱われる問題である。本研究の社会的意義は、人文学に留まらないさまざまな領域のイメージ研究に応用できる点に見出せると考える。

URL: 

Published: 2024-01-30  

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