• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Empirical studies of grit and self-control in second language acquisition

Research Project

Project/Area Number 16K02919
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

田口 達也  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (70411189)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords非認知能力 / non-cognitive skills / やり抜く力(grit) / セルフ・コントロール(self-control) / 第二言語習得 / 教育系心理学 / 英語教育
Outline of Annual Research Achievements

過去の第二言語動機づけ研究では、学習者の学習意欲を高める要因の探索とその実践方法についての研究が行われてきたものの、学習活動を継続するメカニズムが明らかになっていなかった。そのため、本研究ではその心理的メカニズムを調査するための尺度開発とそれを用いた実証研究を行うことを研究課題とした。具体的には、退屈な課題や困難な状況にあっても、目標に向けて努力する力である「やり抜く力(Grit)」と、一時的に魅力的な誘惑や娯楽があっても、目標に向かって自分の衝動的感情や行動をコントロールする力である「自己コントロール力(Self-control)」といった二つの要因に焦点を絞って研究を行うことを目的とした。
昨年度までに、本研究の予備調査と本調査のデータ収集が完了し、また研究成果の一部を学術論文にして公表してきた。また、教員免許更新講習等でも、研究成果の一部を紹介してきた。今年度は、これまでに収集した質的・量的データのさらなる分析を行い、国際学会(イギリスとオーストラリア)にて発表を行った。さらに、その発表の一部を基に、英語論文の執筆も行った。一連の本研究のまとめとして、やり抜く力と自己コントロール力の強い学習者は弱い学習者と比べて、授業外での英語学習時間が多く英語力も高いことが明らかとなった。最後に、本研究のまとめとして、やり抜く力と自己コントロールを高める方法も含めて、研究成果報告書の執筆を行った。

  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Investigating self-control strategies of university students learning English in Japan2020

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Journal Title

      IATEFL 2019 Liverpool Conference Selections

      Volume: - Pages: 45-48

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Strategic self-control contributing to higher English abilities and longer study time in Japan2019

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Organizer
      The 6th World Congress of Positive Psychology
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating self-control strategies of university students learning English in Japan2019

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Organizer
      The 53rd International IATEFL Conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi