• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Comparative Study on Teacher's Autonomy serving Competence of Schools

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K04587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

KOZUMA SHINJIRO  福岡大学, 人文学部, 教授 (20205339)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 榊原 禎宏  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90215616)
辻野 けんま  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (80590364)
照屋 翔大  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (90595737)
藤村 祐子  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (80634609)
張 揚  北海道大学, 教育学研究院, 助教 (60767193)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SUEMATSU HIROKI  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords学校組織マネジメント / 学校評価 / 比較研究
Outline of Final Research Achievements

This research pointed out that there are various effors for improving the qualities and abilities of teahers in the school improvement domain. We should respect for distinguished micro-global researhces and good practices as goodness of Japan.
Common understandings in USA, China, Germany, England and Japan are as follows: school management, school evaluation, performance management of teachers, curriculum management, in-service training of teachers and so on. To improve the quality of teaching and education, apprpriate leadership are required for school leaders as well as academic skills.

Free Research Field

教育経営学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

また本研究では米・英・独・中4か国の学校力向上に資する研究や事例・取組を分析する前提として、教育制度の概要、学校経営の特徴/教員の採用・研修の2領域について整理した。これらの成果は関連学会で発表し、学会誌にも掲載された。
アメリカでは競争的資金の配分を通して様々なモデルが構築され、戦略的・協働的展開を重視するシステム・アプローチが採用されている。教育力向上に向けて「実践に繋がる」研究が重視されていることが明らかになり、この傾向には一部に反動も看取されることも指摘した。かかる傾向は英、中、そして日本でも同様であることが浮き彫りになり、教員の学術的質の向上も要請されていることを指摘した。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi