2019 Fiscal Year Final Research Report
Study on curriculum, learning plan, accreditation and staff training of alternative schools in Japan
Project/Area Number |
16K04780
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Osaka Prefecture University |
Principal Investigator |
Yoshida Atsuhiko 大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (20210677)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
永田 佳之 聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (20280513)
今井 重孝 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (80160026)
西村 拓生 奈良女子大学, 人文科学系, 教授 (10228223)
西平 直 京都大学, 教育学研究科, 教授 (90228205)
森岡 次郎 大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 准教授 (10452385)
藤根 雅之 大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (40802947)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | オルタナティブ教育 / 教育機会確保法 / 多様性と公共性 / シュタイナー教育 / ホリスティック・アプローチ / サステイナブルスクール / 中間支援組織 / 公的認証 |
Outline of Final Research Achievements |
A case study and inquiry of alternative schools in Japan clarified the possibilities and significance of cooperation between public and alternative education sectors. 1) Upon analyzation of the ambiguous concept of what is "alternative" as well as discussions on "diversity and publicness", it was made clear that equal opportunities in alternative education must be guaranteed, on principle, by law in parallel to the School Education Act. 2) As prior examples of quality assurance in alternative education, the intermediary roles of support organizations were inspected, including cross certification, training for teachers, and public-private partnerships. In addition, we investigated Taiwan's "Three Laws of Experimental Education". 3) We participated in a sustainable school project, in which public schools and alternative schools collaborated and developed a practice/evaluation model based on a "whole school approach".
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Free Research Field |
教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
公教育の改革動向において、従来型の教育とは異なるオルタナティブな志向のもつ可能性が注目されている。たとえば、法制度面では、履修主義の就学義務に対する習得主義の多様な学習機会確保、質保証における行政による事前一律規制から互助団体によるプロセス認証評価、カリキュラムデザインにおけるESD(持続可能な開発のための教育)に代表されるようなホールスクール・アプローチによる変容型の学習といった志向がそうである。オルタナティブ学校をその基本原理から実践・評価法まで多角的に検証した本研究は、公教育学校との対立図式を超えて、両者の役割と意義を限定的に理解して相互補完的に連携するために有効な知見を提出した。
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