• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

A psycho-educational program to increase the ability of Sense of Coherence (SOC) for young suicide people.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K12273
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Gerontological nursing
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

Urakawa Kayoko  順天堂大学, 保健看護学部, 教授 (00273384)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 遠藤 りら  順天堂大学, 保健看護学部, 助教 (40621868)
横山 和仁  順天堂大学, 医学部, 客員教授 (00158370)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
KeywordsSOC / 運動習慣 / 心理教育プログラム / 自尊感情 / マインドフルネス
Outline of Final Research Achievements

This study devised a psycho-educational program to enhance stress coping ability (sense of coherence: SOC) as "living power" with the intention of preventing re-intention of young suicide attempters. Psychological education programs include: (1) measuring the three powers of SOC, (2) presenting a suitable thinking method for increasing SOC, and (3) providing individual guidance (eg, walking, walking) to practice the effects of exercise habits, (4) Instructed to ensure good sleep (eg, bathing time instruction, meal instruction, etc.), and included items such as (5) utilizing the mindfulness-based stress reduction (MBSR) method did.

Free Research Field

精神看護学 臨床心理学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

急性期の治療後、専門治療を要しない自殺未遂者には、再企図を防止するための支援が皆無である。その保護因子となりうる支援として、社会心理的アプローチである心理教育が有効であると考えられる。本研究で作成した「生きる力」としてのストレス対処能力(首尾一貫感覚Sense of Coherence : SOC)を高める心理教育プログラムは、認知行動療法的アプローチに加えて、運動、睡眠、食事などの生活面の個別指導など看護の視点を含めた内容になっている。この心理教育プログラムが活用されれば、若年自殺未遂者がストレス対処能力としての生きる力(SOC)を高め、よりよい人生を再構築できることに寄与すると思われる。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi